Blåljus
Om jag kör på en ”1”väg som jag vet blir en ”2”väg alldeles strax..om det kommer ett blåljus bakom mig, får jag överskrida hastighetsbegränsningen för att komma till ”2” vägen o kunna släppa förbi blåljuset?
Om du inte kan släppa förbi utryckningsfordonet på något annat sätt så borde det väl vara okej skulle jag gissa, så länge det kan göras säkert.
Bra fundering det där, vågar inte svara
Jag har faktiskt hört en historia om just det här. Var en som jag känner som var med om samma situation och ökade hastigheten för att kunna väja för ambulansen. Precis när han väjde så stod polisen och hade fartkontroll. Polisen stoppade honom och sa att han inte fick köra för fort men att de hade överseende med det eftersom det var för att väja för ambulansen.
En utmärkt fråga som blir aktuell då och då.
Man kan kort säga att det är en bedömningsfråga som i värsta fall får avgöras i domstol.
När det inte går att lämna plats åt ambulans på t.ex. 2+1 väg med vireräcken så väljer nog de flesta att öka farten om man anser sig hantera det. Ser en polis dig är det upp till denne att bedöma situationen.
Majoriteten av poliserna skulle säkerligen ha förståelse för situationen, men bedömer polisen att du körde onödigt fort kan det bli böter och indraget körkort.
Ett exempel finns på länken:
svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?showResults2127448=true&a=2053047&d=33874
Precis som de andra säger så är det säkert så att polisen skulle kunna ha överseende med detta.
Men jag tror inte att du egentligen har lagen på din sida.
Själv är jag brandman och van vid att vi hamnar bakom bilar som blir nervösa av vårt blinkande och tutande.
Men mitt råd är att köra lagligt och lugnt och sedan bara hålla till kanten och släppa förbi oss så fort som möjligt.
Om det dessutom är som du säger att du vet att det snart blir ”2”-väg så finns det ingen anledning att stressa dit fram.
Kör försiktigt så sker det inte ytterligare olyckor på väg farm mot den olyckan som polis, ambulans och brandkår är på väg till.
Senaste foruminläggen
Rubrik