Start > Körkortsforum > Privat körning

Privat körning

Pringles 2011-09-20 16:45 ! Citera #
Hur brukar ni göra när ni kör med eran handledare? Mina föräldrar som då är mina handledare vill att jag beskriver det jag ser hela tiden, passerande på övergångställen, utfarter, farthinder etc.
Gäst 2011-09-21 17:36 ! Citera #
Det sättet är ett mycket bra sätt för då vet ju handledaren som även är en erfaren bilförare hur du tänker i de olika situationerna och samtidigt så lär du dig väldigt mycket på det sättet!
Agolo 2011-09-22 18:40 ! Citera #
Min pappa är min handledare och vi började med mängdträning. Detta var jättebra för min rädsla försvann snabbt och fick verkligen kontroll på bilen.
Jag fick ta med mig ett extra utbildningskort från körskolan och vi gick igenom alla delar ihop. De som min pappa inte kom ihåg eller kunde, kollade vi upp i teoriboken. Funkade jättebra!
Gäst 2011-10-22 15:11 ! Citera #
När jag kör med pappa så berättar jag hela tiden vad som händer omkring mig, vad skyltarna innebär etc. då kan han påpeka om jag gör/tänker fel, eller så.

Sen är det viktigt oxå att lyda minsta vink från handledaren för han vet bättre än en själv hur man tar sig ur en knivig situation, om man råkar ut för en i trafiken.
Gäst 2011-11-01 15:57 ! Citera #
Jag har inte börjat övningsköra privat ännu, men redan nu när jag åker med pappa så förklarar han precis alla skyltar vi ser, allt han gör och när han växlar ner och upp, och varför han växlar. Han är toppen handledare, men han har sagt att när jag kommer och sätta mig i förarsätet så kommer han och vilja att jag rabblar upp allt jag gör och ser. Hur det kommer gå, det återstår att se, för jag tappar för det mesta koncetrationen när pratar och kör samtidigt.
Gäst 2011-11-06 16:17 ! Citera #
Jag tror också att det är bäst så det är beskrivet ovan att man berättar det man ser och tänker till sin handledare. Men ibland kan det vara nyttigt att eleven kör till ett mål helt självständig och sedan i slutet av körningen berättar handledaren om alla misstag och bra saker under körningen. På så sätt förbättras elevens körning i helhet. Handledaren ska ha naturligtvis noterat misstag och sånt under själva körningen. Det hjälper också eleven att känna hur det känns på en riktig uppkörning.
Teoriutbildaren 2011-11-12 19:41 ! Citera #
Pringles
Hur brukar ni göra när ni kör med eran handledare? Mina föräldrar som då är mina handledare vill att jag beskriver det jag ser hela tiden, passerande på övergångställen, utfarter, farthinder etc.

Bra jobbat, Helt rätt! det är det bästa pedagogiska och säkraste sättet att träna på! (Berättande körning)
Du som elev tänker högt, då jobbar man självständigt och på det sättet hör din handledare vad du tänker på samt upptäcka ifall du missat nåt viktigt, då kan handledaren ingripa och undvika eventuella risker eller faror!

För att få en säkert & effektiv utbildning krävs att:

Planera och förbered mängdträningen:

1. Elev och handledare förberett sig på övningen genom att läsa boken, körhäfte, teorihäfte samt handledarboken
2. Inled lektionen, så att ni är överens om vad som ska tränas vid tillfället. (övningsområdet ska passa övningen)
3. Genomföra det ni planerat för just den lektionen och hålla er till det.
4. Planera och förberd er inför nästa lektion (både handledare & elev)

Gratis tips till dig som kör privat:
www.str.se/Korkort/Handledarguide/Ovningar/

Lycka till med mängdträningen
Teoriutbildaren i Stockholm HB
kronan 2012-02-16 22:23 ! Citera #
[quote=Teoriutbildaren]

Bra jobbat, Helt rätt! det är det bästa pedagogiska och säkraste sättet att träna på! (Berättande körning)
Du som elev tänker högt, då jobbar man självständigt och på det sättet hör din handledare vad du tänker på samt upptäcka ifall du missat nåt viktigt, då kan handledaren ingripa och undvika eventuella risker eller faror!

För att få en säkert & effektiv utbildning krävs att:

Planera och förbered mängdträningen:

1. Elev och handledare förberett sig på övningen genom att läsa boken, körhäfte, teorihäfte samt handledarboken
2. Inled lektionen, så att ni är överens om vad som ska tränas vid tillfället. (övningsområdet ska passa övningen)
3. Genomföra det ni planerat för just den lektionen och hålla er till det.
4. Planera och förberd er inför nästa lektion (både handledare & elev)

Gratis tips till dig som kör privat:
www.str.se/Korkort/Handledarguide/Ovningar/

Lycka till med mängdträningen
Teoriutbildaren i Stockholm HB

Tackar ödmjukast för denna information och önskar att jag hittat str.se tidigare! Har känt mig en smula vilsen men tipsen och länken ovan kommer att vara till stor hjälp.
Gäst 2012-02-22 21:43 ! Citera #
Jag brukar bara köra, prata om lite allt möjligt (som vanligt när jag åker bil). Frågar om det är nåt jag undrar, och blir tillsagd om jag missar nåt, tex växla upp eller så
vano 2012-02-23 19:18 ! Citera #
Det kan vara bra att föräldrarna ibland frågor vad det är för hastighet på den här vägen, eller vad var det för skylt du precis har passerat.. Men i uppkörningen kommer de som sagt inte fråga något sådant. Men du måste se till att du har en rörlig blick, och att du ser vad som finns omkring dig.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov