För att uppnå en så planerad körning som möjligt så ska du motorbromsa så gott som det går.
Eftersom att bromsa med fotbromsen är slöseri på energi så är det ytterst nödvändigt att låta motorn bromsa. Med detta menas att du börjar med att sänka farten genom att släppa gaspedalen helt. I detta läge tillförs inte längre någon bränsle till motorn. Detta bör ske vid över 1500-1600 varv per minut. När varvtalet sedan sjunkit till 1200-1400 börjar motorn att förbruka bränsle igen. Därför ska du växla ner strax innan du når 1200-1400 minut. Denna nedväxling ska upprepas. Tänk på att det kan kännas som att du färdas långsammare än vad du egentligen gör. Kan därför vara värt att slänga en blick på hastighetsmätaren.
En sak som är värt att komma ihåg är också att man inte ska använda fotbromsen för lite, då den behöver ”motioneras” för att hållas i trim. En effektiv och kontrollerad bromsning brukar göra susen
MVH Karl