Start > Körkortsforum > Stannande innan röttljus

Stannande innan röttljus

Sasha 2011-09-14 17:33 ! Citera #
Vi säger att jag åker 50 - 70km/h och ser att lite långt framför mig är det rött ljus. Vad är det jag bör göra i den här situationen? Bör jag bromsa bestämt och växla ner till 2:an och köra på 2:ans växel tills jag stannar? Eller gång på gång bromsa lite då och då utan att växla ner utan gör det endast när jag har stannat då jag lägger i ettan. Tack på förhand! :)
Gäst 2011-09-14 19:08 ! Citera #
Växla till 3 an sen till 2 an man hoppas att det blir grönt om inte stannar du självklart
sasha 2011-09-14 19:49 ! Citera #
Tack! :)
Gäst 2011-09-15 18:08 ! Citera #
För att uppnå en så planerad körning som möjligt så ska du motorbromsa så gott som det går.
Eftersom att bromsa med fotbromsen är slöseri på energi så är det ytterst nödvändigt att låta motorn bromsa. Med detta menas att du börjar med att sänka farten genom att släppa gaspedalen helt. I detta läge tillförs inte längre någon bränsle till motorn. Detta bör ske vid över 1500-1600 varv per minut. När varvtalet sedan sjunkit till 1200-1400 börjar motorn att förbruka bränsle igen. Därför ska du växla ner strax innan du når 1200-1400 minut. Denna nedväxling ska upprepas. Tänk på att det kan kännas som att du färdas långsammare än vad du egentligen gör. Kan därför vara värt att slänga en blick på hastighetsmätaren.

En sak som är värt att komma ihåg är också att man inte ska använda fotbromsen för lite, då den behöver ”motioneras” för att hållas i trim. En effektiv och kontrollerad bromsning brukar göra susen:)

MVH Karl
Gäst 2011-09-15 18:24 ! Citera #
Tänkte bara tillägga att mestadels av den information jag skrev i förra inlägget finns att hitta på Trafikverkets hemsida:)

MVH Karl
Gäst 2011-09-21 17:27 ! Citera #
Jag tycker att du bör släppa på gasen när du ser rödljuset och sen växla ner så du motorbromsar. Efter det hoppas att det blir grönt och ha i en bra växel, annars får du stanna och lägga i 1an.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov