Det verkar finnas en oskriven regel om att oavsett situation så ska bilar köra om övningskörare!
Tyckte det var jobbigt i början, särskilt som det händer överallt! Har blivit omkörd 4 gånger på 50-väg inne i ortens centrum och då låg jag ändå i 50km/h.... För att inte tala om alla 2+1vägar där det alltid ska vara in i det sista innan körfälten går ihop...
MEN, jag gör som så istället att jag ser till att bli så bra som möjligt på att bli omkörd! Lägger mig till höger, håller koll åt alla håll, ökar inte farten osv. När de lite farligare omkörningarna kommer, så får jag öva på handlingsberedskap, jag får öva på att göra en snabb inbromsning, hålla koll på övrig miljö osv.
Så se det som ett tillfälle att öva på din hantering av fordonet och hur du reagerar i lite tuffare situationer! Blir man arg så går det bara ut över ens egna körning.
Det trist är bara att det är så svårt att öva på att hålla rätt avstånd till bilen framför, för ingen av de som kör om ligger kvar framför i rätt hastighet!