Start > Körkortsforum > Diskution!

Diskution!

Danne_8229 2011-09-14 02:27 ! Citera #
När man övningskör ”ska” de flesta andra körare köra om en, det känns som att de bara vill köra om bara för att man är övningskörare. Det är så jobbigt tycker jag. Vad tycker ni man ska gör åt det? Jag blir bara så irreterad att de ska köra om en direkt även om det utger en viss fara ! ! :x
adam1992 2011-09-14 09:21 ! Citera #
Det bästa är väl att bara inse faktum att alla vill köra om en ”övningskörare” och låta dem göra det. På så sätt slipper du brusa upp dig och kanske på grund av detta utgöra en fara för andra trafikanter.
Gäst 2011-09-14 13:09 ! Citera #
Folk ute i trafiken vill bara komma fram till sitt mål. Räkna inte med att de någonsin har förståelse för dig.
Så lita på att du kan köra och låt de andra trafikanterna vara dumma och köra om om de absolut vill det. Det bästa du kan göra är att strunta i om de tycker att du är i vägen och bara släppa förbi dem. Det är ju ändå bara jobbigt att ha en stressad förare bakom sig.
lalala 2011-09-14 22:27 ! Citera #
Alla har varit i den sitsen men folk får ”luft” när dom har fått körkortet och tror dom äger världen och irriterar sig som fan på övningskörare... okej om man kör 30 på 50 men som mig t.ex ja kör ju som alla andra men ENDÅ ska något tjockhuve störa sig och gasa ”cooooolingar” men det viktigaste är nog att VI nu inte blir likadana om ett par år :)
Veronica 2011-09-20 09:35 ! Citera #
Det verkar finnas en oskriven regel om att oavsett situation så ska bilar köra om övningskörare!

Tyckte det var jobbigt i början, särskilt som det händer överallt! Har blivit omkörd 4 gånger på 50-väg inne i ortens centrum och då låg jag ändå i 50km/h.... För att inte tala om alla 2+1vägar där det alltid ska vara in i det sista innan körfälten går ihop...

MEN, jag gör som så istället att jag ser till att bli så bra som möjligt på att bli omkörd! Lägger mig till höger, håller koll åt alla håll, ökar inte farten osv. När de lite farligare omkörningarna kommer, så får jag öva på handlingsberedskap, jag får öva på att göra en snabb inbromsning, hålla koll på övrig miljö osv.

Så se det som ett tillfälle att öva på din hantering av fordonet och hur du reagerar i lite tuffare situationer! Blir man arg så går det bara ut över ens egna körning. :)

Det trist är bara att det är så svårt att öva på att hålla rätt avstånd till bilen framför, för ingen av de som kör om ligger kvar framför i rätt hastighet! ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov