Start > Körkortsforum > Kuggade på både teori och uppk…

Kuggade på både teori och uppkörningsprovet

Gäst 2011-09-13 10:23 ! Citera #
Känner mig sämst idag.
Förra veckan kuggade jag på teori provet (fick 51/65) och idag kuggade jag på uppkörningen. Det känns som om att jag aldrig kommer att få mitt körkort :(
Har övningskört i över ett år på körskolan och har börjat tröttna rejält och vill bara ha mitt körkort nu.
Allt gick perfekt innan uppkörningen, jag var inte ens nervös under tiden jag körde men ändå så gjorde jag fel på flera saker.

Jag åkte på dålig planering, för hög hastighet och att jag inte gjorde en bra vänstersväng.

Vill ge upp men jag kan inte för körkortet har redan kostat mycket och jag behöver det verkligen...
panda 2011-09-13 10:49 ! Citera #
Vad du än gör så ge inte upp. va inte ledsen. du är jättenära nu, de bara o kliva upp på hästen o försök igen, jag tog inte uppkörningen förän 5e gången. ge inte upp. bara fortsätt .
Gäst 2011-09-13 15:02 ! Citera #
Just nu känns det lite surt igen att man kuggade på uppkörningen då de inte finns någon tid förrän i slutet av oktober = vänta ännu längre :/
Men får kämpa vidare och verkligen se till att klara det nu så jag får mitt körkort! :D
Gäst 2011-09-13 19:02 ! Citera #
Hej!

Det kanske känns jobbigt just nu, men ladda om! Ha positiv inställning, och jag vet att du kommer att få kortet :D
Gäst 2011-09-13 19:09 ! Citera #
Det som du säger att du kuggade på; felaktigt vänstersväng, hastighetsöverskridelse och dålig planering är saker som bara inte får hända. Hastigheten får du naturligtvis inte överskrida vilket jag tror att du förstår. Planeringen måste vara så god som det går, eftersom att t.ex måste kunna stanna för varje förutsägbart hinder och du måste hinna med att se vad som händer långt framför osv.
Vänstersväng är den farligaste svängen du kan göra vilket innebär att du måste veta hur du gör en korrekt sådan. Om det är ganska lite trafik på vägen du kör på så ska du titta i alla speglar, över axeln, ge tecken i god tid och sedan placera dig så lång till vänster inom ditt körfält så att bakomvarande bilar får chans att göra en helt laglig omkörning. Sedan ska du förstås bromsa in mjukt. Du ska i detta ögonblick inte vinkla däcken till vänster, då du vid påkörning bakifrån åker ut i mötande körfält. Gör sedan en lugn och fin vänstersväng. Glöm inta att titta över axeln när du svänger också.

Om vägen är extremt trafikerad är det säkrare att köra rakt fram istället, vända och sedan köra tillbaka och göra en ofarlig högersväng.

Lycka till på nästa uppkörning :)
räkan 2011-09-15 10:35 ! Citera #
Om du tycker att det är jobbigt att vänta med att köra upp om ett så långt tag, försök hitta en annan stad att köra upp i. Jag körde först upp nära där jag bor, kuggade, åkte 4 timmar norr upp i Sverige och klarade det tre dagar efter :) GE INTE UPP!

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov