Start > Körkortsforum > Hur ser markeringar i vägen ut…

Hur ser markeringar i vägen ut för gång/cykelväg?

Veronica 2011-09-08 19:15 ! Citera #
Hej!

Här där jag bor har vi en korsning där höger regel gäller. I denna korsning finns det också vita markeringar på marken som över ena vägen ser ut som en övergångsställe, dock ingen skylt för övergångställe. På den andra vägen ser det ut som en uppdelat övergångställe, alltså inte som sockerbitar för cykelöverfart utan som rektangulära sträck som ligger två och två med mellanrum.

Innan denna markering går det en gång och cykelbana och efter vägen fortsätter den. Betyder den ”annorlunda” markeringen i vägen att gång och cykelbanan löper över vägen?

Hoppas ni förstår vad jag menar, svårt att förklara hur det ser ut!
Gäst 2011-09-12 02:09 ! Citera #
Det är mycket möjligt att den löper ut på vägen, dock kan jag inte göra en rimlig bedömning då bild saknas. Det kan ju vara att det ”uppdelade övergångsställe” är just ett övergångsställe men någon av fyrkanterna raderats ut.

media.ninjus.net/2011/06/cykelbana_smal.jpg

Kolla på den bilden, efterliknar det något?
Veronica 2011-09-12 12:16 ! Citera #
Hej.

Tack för ditt svar.

Utgå från den bilden du skickade men där de högra ”sockerbitarna” är finns det likadana vita markeringar (rektangulära) som ligger till vänster på bilden. Har inte sett något liknande någon annanstans, utan bara så som det ser ut på den bilden du skickade.

Den bild du har skickat tolkar jag som övergångsställe med cykelöverfart, är det rätt?

Mvh // Veronica
Gäst 2011-09-12 16:48 ! Citera #
Veronica
Hej.

Tack för ditt svar.

Utgå från den bilden du skickade men där de högra ”sockerbitarna” är finns det likadana vita markeringar (rektangulära) som ligger till vänster på bilden. Har inte sett något liknande någon annanstans, utan bara så som det ser ut på den bilden du skickade.

Den bild du har skickat tolkar jag som övergångsställe med cykelöverfart, är det rätt?

Mvh // Veronica

Ja det är rätt. Övergångsställe med cykelöverfart.

Så som jag har förstått det efterliknar din korsning ett övergångsställe? Men problemet är att det inte finns några skyltar om detta. Sedan så finns det en gång och cykelbana innan markeringen och efter.

Logiken talar för att cyklisterna ändå har en cykelöverfart där. Varför skulle det annars finnas en gång och cykelbana före och efter markeringarna? Och om du nu svänger in och beträder den cykelöverfarten måste du väja för cyklister. Du behöver dock inte väja om du inte svänger in på en korsning med cykelöverfart.

Jag kanske inte lyckades svara på din fråga, men mer kan jag tyvärr inte säga då jag inte förstår situationen till fullo.
Veronica 2011-09-16 15:44 ! Citera #
Hej igen.

Är tacksam för dina försök att hjälpa mig. Det är en knepig korsning och därmed knepig att förklara så att andra ska förstå. :-)

Tack igen!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest