Start > Körkortsforum > Att vända på lämplig plats?

Att vända på lämplig plats?

Veronica 2011-09-07 18:19 ! Citera #
Hej,

Har efter kollat runt en del insett att uppgiften att vända vid lämplig plats kan komma på körprovet.
Vad kan en lämplig plats vara om jag kör på en landsväg?

* En parkeringsficka?
* Svänga runt på en mindre sidoväg?

Det jag vill uppnå är att vända, kör jag in på en sidoväg så vet jag ju inte hur den ser ut eller om den går att köra för att vända tillbaka på något sätt. Samtidigt som parkeringsficka känns lite mer osäkert om det inte är sjukt bra sikt åt båda hållen och lite trafik.

Vända runt på själva infarten på en sidoväg brukar fungera bra, men är det ok enligt trafikregler?

Hur gör ni när ni vänder på lämplig plats?

Mvh // Veronica
Suga_brown 2011-09-09 14:14 ! Citera #
Hej! Jag har också undrat den här frågan men nu har jag tagit reda på och övat .
Det bästa sättet att vända är att åka in på en mindre väg .När du har kommit av den trafikerade vägen.Du backar in och vänder under uppsikt.
Ett annat sätt att vända är att göra U-sväng. Detta är ofta enkelt och bra sätt att vända på , särskilt om det kan ske från parkeringsficka.Men om sikten är skymd eller om vägen är så smal att du inte kommer runt, utan att du måste backar så skall du undervika att göra U-sväng.

Jag glömde nämna att där det bruka vara brevlådor bruka det finnas en liten ”vändingficka” det har jag lärt mig under tiden jag körde. Hoppas du kan ha nytta av detta !
// Mvh: Suga_brown
Veronica 2011-09-10 13:39 ! Citera #
Tack för ditt svar.

När du menar att man backar och vänder, stannar du då på landsvägen eller svänger du in på sidovägen genom att använda vägrenen och därefter backar in? Alltså, du står fortfarande i färdriktningen som landsvägen har men mer ”inne” på sidovägen? Hoppas du förstår hur jag menar.

Bra tips med brevlådor!! Tack! :-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest