Hej,
I början på maj började jag köra bil, innan dess hade jag aldrig kört bil tidigare. Har kört som privatist hela tiden, de gångerna jag satt min fot på en bilskola är när jag gjorde introduktionen samt risk ettan. Annars har jag kört privat hela tiden. Gjorde teoriprov i torsdags 60/65 rätt och idag gjorde jag uppkörningen. Klarade det!
Så allt som allt från att inte ens ha kört en bil till ett riktigt körkort tog det 4 månader.
Lite drygt 5500 kronor kostade det.
Receptet är enligt mig, börja mata manövrering av bilen. Den ska du kunna utan och innan. Ge dig inte ut på ”riktiga” vägar utan håll dig till stora parkeringar så att växling och sådant sitter. När du känner dig säker på det, gå vidare till mindre trafikerade vägar. Kör en slinga ett par gånger tills det sitter. I början gör det inget att köra ”samma” väg hela tiden, utan det ska kännas tryggt. Var alltid fokuserad när du kör. När du kan manövrera bilen, ska du ägna dig åt att träna upp blicken med speglarna, överdriv gärna. Sedan går du över till vad som händer utanför bilen. För trots allt, är det just utanför bilen allt sker. Det är där du måste fästa blicken. Sedan är det bara köra på, under tiden du övningskör ska du läsa teoriboken, titta gärna i fler källor, så som körkortonline( köp frågorna) gå igenom de så att de sitter.
Läs trafikförordningen, printa ut och rabbla igenom den. Sök efter svar om varför det är på ett visst sätt och sök förståelsen.
Jag är otroligt nöjd att det gick som det gick. Det krävs ett engagemang för att bli en bra förare och att ta ett körkort.
Lycka till med era körkort, ge aldrig upp utan kör på!