Ecodriving
Varför är det bättre för miljön om man accelererar snabbt och inte drar ut på accelerationsfasen?
För det är inte bra för miljön när du accelierar så låt den prosessen gå fort så du kan lägga i högre växel så snabbt som möjligt.
Själva accelerationen drar mycket bensin och ökar också utsläppen. Därför är det bäst att genomföra accelerationen så snabbt som det går, men ändå inte för snabbt, alltså ganska snabb, för att sedan köra på högsta möjliga växel vilket är mer gynnsamt för miljö.
Själva accelerationen drar mycket bensin och ökar också utsläppen. Därför är det bäst att genomföra accelerationen så snabbt som det går, men ändå inte för snabbt, alltså ganska snabb, för att sedan köra på högsta möjliga växel vilket är mer gynnsamt för miljö.
Detta gäller synnerligen på nyare bilar. Men på lite äldre bilar (90 talet) så ska man inte vara lika snabb med accelerationsfasen. Varför det är så vet jag inte.
Det är inte själva accelerationen som är bra för miljön, utan det är att du slipper växla så många gåner.
Till exempel, den vanligaste typen av ecodriving är att accelera upp på 2an och sedan lägga i 4an. Men det går ju också från 3an till 5an. Vill man göra det väldigt miljövänligt, och har en stark bil, ja då rekomenderar jag att man accelerar upp till ca 70 mk/h på 2an, och sedan lägger i 5an direkt. Detta kan jag göra på min bil, och det fungerade även på körskolans bilar. (Jag fick faktiskt till och med beröm för detta, även fast det kom omedvetet då jag vant in det)
Hoppas det hjälpte!
/Adam
Ehh, 70km/h på 2:an??
Då har du ett varvtal som är bra mycket högre än 3000rpm, vilket innebär att katalysatorn fungerar sämre! Inte alls bra!
Gör så här:
1:ans växel, max två billängder men med lite gas så att det händer något, inget överdrivet!
Växla till 2:an och accelerera bestämt till 3000rpm, vilket kommer innebära att du har kommit upp i ca 50km/h, ge dock inte mer än halvgas!
Beroende på den fortsatta färden väljer du nu växel. Skall du ligga kvar i 50 km/h lägger du in 4:an eller tom 5:an, lite beroende på vilken bil du har och hur trafiken och vägen ser ut. Jodå, det går alldeles utmärkt att köra på 5:an om man bara har accelererat rätt!
Skall du upp i högre hastighet lägger du in 3:an och accelererar bestämt (halvgas max) till 3000rpm, då håller du ca 70Km/h, och sedan väljer du växel efter den fortsatta färden. 70Km/h lägg in 5:an, skall det gå fortare lägg in 4:an och gasa osv.
Betänk att det kan vara dumt att hoppa i växlarna när det är motlut och när man är i behov av en snabb acceleration exvis vid motorvägspåfart.
Det är inte själva accelerationen som är bra för miljön, utan det är att du slipper växla så många gåner.
Till exempel, den vanligaste typen av ecodriving är att accelera upp på 2an och sedan lägga i 4an. Men det går ju också från 3an till 5an. Vill man göra det väldigt miljövänligt, och har en stark bil, ja då rekomenderar jag att man accelerar upp till ca 70 mk/h på 2an, och sedan lägger i 5an direkt. Detta kan jag göra på min bil, och det fungerade även på körskolans bilar. (Jag fick faktiskt till och med beröm för detta, även fast det kom omedvetet då jag vant in det)
Hoppas det hjälpte!
/Adam
Detta är väldigt motsägelsefullt. Din RPM på 2:an i 70 km/h kommer ligga runt 5-6 tusen hos en 1,6 l bil. Bränsleslöseriet är på topp och i samband med det ökar utsläppen. Har svårt och tro att du fick beröm för det...
En snabb acceleration handlar inte bara om eccodriving. Det har också att göra med att snabbt komma upp i en lämplig hastighet på den vägen du precis kört in på. Detta för att komma in i en bra ”trafikrytm” och för att undvika att utgöra ett hinder för övrig trafik, framförallt den som kommer bakifrån.
Jag tror varken din körskolelärare eller en trafikinspektör vid en uppkörning tycker om att plötsligt få en volvo parkerad i bagageutrymmet, men det är ju bara jag
Problemet med detta fenomen är att tex nya bilar med dieselmotor (syftar på Volvos D5or, Audis 2.0 tdi med 170hk, BMWs 2.0 diesel med 177hk etc)
är att om man kör runt 50 o lägger 4an så kan det vara en låg växel, då det är för låg hastighet, tex på den BMWs 520 så lägger man nästan alltid in 4an vid 55-60kmh, under det börjar motorn skrika BYT TILL LÄGRE växel, då den har allt för låga varvtal.
Men på bilar med lite kubik så kan man ha 4-5an på 50kmh! Vilket är mycket bra för miljön och för din plånbok!
Mvh
Hoppas det hjälpte!
/Adam
Det där lät väldigt intressant. Har faktiskt försökt träna in miljötänket själv men inte riktigt fått till det. Det där med att det anses bra att växla direkt från 2:an till 5:an (om nu bilen är gjord för det) hade jag inte jättekoll på. Tack för tipset!
Senaste foruminläggen
Rubrik