Start > Körkortsforum > Bilens instrumentpanel?

Bilens instrumentpanel?

Gäst 2011-08-16 12:07 ! Citera #
Är det någon som har en bra bil eller liknande där det står vilka knappar som går till de olika lysen som finns på bilen? Te.x dimbakljusen, parkeringsljusen osv?

En annan fråga är också, om man kör bil och parkeringsbromsen börja lysa ( märket som ser ut som ett utropstecken med en parantes på varje sida) vad betyder det då?
nanana 2011-09-10 17:12 ! Citera #
Har du ingen manual till bilen?

Sen andra frågan.. Nu gissar jag mig fram men betyder inte det att parkeringsbromsen fortfarande är i?
Gäst 2011-09-10 17:51 ! Citera #
driven
Är det någon som har en bra bil eller liknande där det står vilka knappar som går till de olika lysen som finns på bilen? Te.x dimbakljusen, parkeringsljusen osv?

En annan fråga är också, om man kör bil och parkeringsbromsen börja lysa ( märket som ser ut som ett utropstecken med en parantes på varje sida) vad betyder det då?

Jag har en lånad bil utanför huset, men jag förstår inte riktigt vad du frågar efter i första frågan.

På andra frågan svara jag att om lampan som tänds har ett P inom parantes så betyder det att parkeringsbromsen ligger i.
Lampan med ett ! inom parantes är istället bromsvarningslampan (alltså färdbromsen). Den kan ibland vara kombinerad med parkeringsbromslampan, och då kan det vara så enkelt som att du bara behöver lägga ur parkeringsbromsen. Men den lägger man ju inte i när man är ute och kör, så att den skulle tändas av det skälet mitt under körningen är inte så sannolikt. Tänds lampan med (!) under körningen och du inte har lagt i parkeringsbromsen så stanna omedelbart, eftersom det nog är så att den vill varna för fel på färdbromsarna. Om något hjul saknar broms måste bilen bärgas.
var? 2012-02-04 07:24 ! Citera #
Jag tror hon menar bild :) Är precis ute och letar efter samma sak, jag är helt kass på dimljus ,positionsljus osv. Kan bara hel och halvljus tyvärr,minns ej att vi fick förklarat för oss i bilskolan ens var de sitter på bilen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest