Att vara 36 och ge sig i kast med körkort är en komplicerad och seg historia. För att inte tala om att man blir fruktansvärt frustrerad, depppig och nere flera gånger om när man sitter här och försöker ta till sig teorin. Då frågar man sig om och om igen, hur klarar en hormonstinn 17 åring av att rulla runt och inte en livsvan ”vuxen”? (Definitionen vuxen med citattecken då det är en mognadsfråga såklart... Är själv vimsigt 21 i sinne.)
Att bo i ett mindre samhälle innebär att man blir väldigt utlämnad till lokaltrafiken. Vi har en hyfsad rutt här i lilla Fritsla men den stämmer inte alltid, så bilar finns det följdaktligen gott om. Inte speciellt ekologiskt eller miljövänligt men men, vad göra när Västtrafik knappast tror att man kan börja jobba INNAN 6.30? I mitt fall så är det ett storsstadsliv som stökar till det. Där behövdes ingen bil direkt utan tjoff på spårvagnen i Göteborg. Men sedan blev det hus och nytt jobb etc.
Att övningsköra landsväg har gått bra, motorvägen under juli och semesterrush går bra. RV40 också! Fwoosh! Men... Jag kommer INTE att komma vidare utan den där lilla finessen till körning. De där små detaljerna. Detaljerna som ni alla andra slåss med också ser jag.
- Krypkörningen.
- Parkering.
- Avsökning.
Ja, jag kör hemma i MIN EGEN Saab med manuell. Tacksam gammal grunka som tål en del stryk. Men snart så kommer det att bannemej brista och bli automat för jag är ju rent av FARLIG. Vid växlingar etc. så blir världen utanför rena rama ufot. Även om jag inte behöver se på växelspaken, så försvinner liksom all omvärld i de ögonblicken växlingen ska ske för hjärnan är så himal instyrd på att få in växeln. Har någon av er upplevt det?!
Ska gå tillbaka till att vara frustrerad ironisk pseudo-kärring med brinnande bilintresse och en Landrover allt längre bort i en allt avlägsnare framtid. Tur att Discovery kommer med Automat... Och det är inte så svårt att byta bromsar, tändstift etc. ... Och ja, passa på att ta körkort medan ni bor hemma, för med 440 spänn för en 45 minutare så blir det dyrt med elräkningar, vatten, pellets, mat. Välkommen till verkligheten.