Kö?

Dimpen 2011-07-31 00:23 ! Citera #
Kan någon definiera vad en ”kö” är...?
Gäst 2011-07-31 15:19 ! Citera #
Bilkö, eller trafikstockning, är ett tillstånd som karaktäriseras av lägre hastigheter, längre resetider, och köbildning på en bilväg. Detta inträffar då behovet av trafik är större än vägarnas kapacitet, vilket leder till köbildning. Bilköer kan även orsakas av andra anledningar, som exempelvis trafikolyckor.
Dimpen 2011-08-01 09:02 ! Citera #
ash
Bilkö, eller trafikstockning, är ett tillstånd som karaktäriseras av lägre hastigheter, längre resetider, och köbildning på en bilväg. Detta inträffar då behovet av trafik är större än vägarnas kapacitet, vilket leder till köbildning. Bilköer kan även orsakas av andra anledningar, som exempelvis trafikolyckor.

Ja men vad är en kö? När är det kö?
2 bilar? 3 bilar? Fler?
Vilket avstånd mellan dem?
Vilken hastighet?

Polisen ger mig inget bra svar.....
Inte Trafikverket heller.....
STR har heller inget svar.....
Men i lagtexten nämns ordet kö i många samanhang utan att nån egentligen kan säga vad en kö är....
Gäst 2011-08-01 11:36 ! Citera #
Inte alla regler är fullständiga eller perfekta, i detta fallet tror jag att det handlar mycket om ”sunt förnuft”, precis som regler där ”lämplig hastighet” eller ”lämpligt avstånd” nämns. Ett fåtal bilar efter varann bildar kanske inte en kö medan säg 13 bilar som kör i 5 km/h efter varann innan ett vägarbete bildar kö.
Dimpen 2011-08-01 13:03 ! Citera #
caggilina
Inte alla regler är fullständiga eller perfekta, i detta fallet tror jag att det handlar mycket om ”sunt förnuft”, precis som regler där ”lämplig hastighet” eller ”lämpligt avstånd” nämns. Ett fåtal bilar efter varann bildar kanske inte en kö medan säg 13 bilar som kör i 5 km/h efter varann innan ett vägarbete bildar kö.

Som sagt så är det inte solklart vad en kö egentligen är så därför borde en omkörning på höger sida alltid vara godkänd i alla lägen när du kör om 2 bilar men inte en oavsett avstånd mellan dem eller vilken fart de håller.....
Det måste också innebära att om jag kör bakom ett fordon som kör sakta och som ligger i vänster körfält så bildar vi ju en kö men jag får då inte köra om denne då det inte är en kö jag kör om utan bara ETT fordon....
Såvida inte ett fordon också är att betrakta som kö.....

Knepigt det där... :?
Gäst 2011-08-01 14:03 ! Citera #
Det där med att köra om till höger och sådär. Bättre att ta allt från den säkra sidan. Gör inte något som du inte är säker på att du får, även om du tycker att två bilar är en kö tycker kanske inte din lärare det ;) Bättre att stå kvar och vänta då kanske. Ingen kuggar dig för att du är försiktig! Eller jo, såklart. Överdriv inte. Men det är bättre att stå still en gång för mycket än en gång för lite, för din säkerhet och körskolelärarens tyckes skull :)
Dimpen 2011-08-05 08:41 ! Citera #
Problemet är ju att definiera vad som är kö. Det är det jag är ute efter.
Man kan ju hamna i en rättsprocess tack vare det så det handlar inte om vad man ”tycker” är en kö utan vad det faktiskt är.
Man kan liksom inte ”tycka” att det var grönt och köra fast det är rött.

Om man ska ”tycka” vad som är rätt i trafiken så blir det ju anarki........

Så problemet kvarstår. Får jag köra om till höger? Är det kö? Nå, så vad är då en kö?

Jag kan inte ”tycka” nånting. Jag vill veta.

Men vi släpper tråden eftersom ingen instans kan svara på det. Inte heller vi som ska tillämpa regeln.

Nu har jag rört om lite i den grytan så nu har den kokat klart. :)

Lycka till med ert trafikliv :D
Gäst 2011-08-05 18:22 ! Citera #
Hej, Håller med dig om att det är viktigt att VETA saker och inte bara tro. Då blir ju trafiksituationen hur som helst. Jag kan inte svara på din fråga men önskar också läsa ett svar om någon vet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor