Start > Körkortsforum > Eco Driving Växling

Eco Driving Växling

Ignoreranamnet 2011-07-13 06:16 ! Citera #
Hej!

Jag övningskör privat så jag har ingen möjlighet att ställa frågor om eco driving till min handledare eftersom det är något nytt och han vet inte så mycket om det, Därför frågar jag er istället.

När jag ” hoppar över växlar ” kan jag gå från 1-3-5 eller måste jag alltid gå från 1-2-3-5. typ om det är bara en rak väg framför och inte är i behöv av att köra på tvåan går det inte att använda 1-3-5 ?

Och när jag ska växla ner till exempel om jag kommer till en stopplikt hur ska jag motorbromsa med växeln? ska jag ha kvar femman hela tiden fram tills jag är framme sedan växla ettan?

Kan någon ge mig detaljerat hur man ska göra, har stort problem med det.
villhakorkort 2011-07-13 21:51 ! Citera #
Hoppa så många växlar du kan, men hur många växlar du kan hoppa beror på motorns effekt och vridmoment, t.ex en slöare bil orkar inte om du hoppar från 1 till 3:an, men de flesta bilar orkar 3:an till 5:an.

Min bil t.ex klarar inte 1:an till 3:an något vidare, om man inte slirar mycket på kopplingen (vilket sliter på den), men den klarar 2:an till 4:an, 3:an till 5:an.

Sen beror det också på hastighet, t.ex min bil klarar inte av att köra på 5:an i exakt 50, men c.a 55 så går det. Trafikskolan jag gick på hade en dieselbil, den klarade inte 50 på 4:an.

Med att den ”klarar” menar jag att du kan köra utan att motorn låter ansträngd, utan att det rycker lite grann.
Man testar sig fram. Eco-driving är;

- Planera din körning (undvik rödljus, stopplikt, annan trafik) (sånt som gör att du kanske/måste stanna)
- Hoppa över växlar (de växlar den bilen klarar av vid den hastigheten du kör)
- Motorbromsa för att undvika onödiga stopp

Att motorbromsa innan stopplikt är ganska onödigt, då de säger att bensinförbrukningen går ned till 0 när du släpper gasen kan du lika gärna bromsa, eftersom du ändå måste stanna vid stopplikt, och kan/får inte undvika stopp.

Detta kan t.ex användas vid rödljus för att invänta grönt ljus utan att stanna istället för att behöva stanna och sen börja om från 1:ans växel (bilen drar mest bensin vid acceleration).
Fenomena 2011-07-21 14:47 ! Citera #
Eco driving används inte under din körkortsutbildning, det är helt enkelt för svårt för en nybörjare att klara av att köra ecodrivning precis i början.
Däremot använder man istället begreppet ”sparsam körning”. Detta innebär att du i den mån du kan inte skall använda onödigt mycket bränsle när du kör. Se gärna inlägget ovan om hur man startar bilen också.

Att kunna hoppa över växlar över mycket riktigt en del i den sparsamma körningen.
1:an är en startväxel. denna skall du sträva efter att inte använda mer än ett par billängder innan du växlar till 2:an. Man hoppar aldrig mellan 1-3’
2:an är en accelerationsväxel. Med det menas att det är en stark växel du använder för att få upp farten. 2-4 kan du hoppa.
3:an är också en accelerationsväxel och det är vanligt att man hoppar mellan 3-5
4:an är en ”snabbväxel” på 4:an accelererar normalbilen inte så bra. Så när du väljer 4:ans växel skall du redan ha din önskade fart. Att fortsätta gasa hårt på 4:ans växel drar onödigt mycket bränsle.
5:an är också en snabbväxel med samma funktion som 4:an men med lägre varvtal på högre hastighet
6:an brukar vi kalla ”miljöväxeln” Den lägger man i vid höga hastigheter för att få ett lägre varvtal och därmed lägre bränsleförbrukning.

Tänk på: Varva inte bilen mer än runt 3000 varv, vid högre varvtal än så förlorar du mer bränsle än du vinner i fart.
Använd accelerationsväxlarna så du kommer upp i den hastighet du vill ha, lägg sedan i snabbväxeln.
Alltid så hög växel som möjligt, har du en för hög växel så hör du på bilen att den får kämpa, då byter du till en lägre växel.

Träna på att hoppa växlar och kom ihåg att lyssna på bilens varvtal, ljudet hjälper dig att lära dig att använda växlingen på det bästa sättet för både miljön och din plånbok.

Lycka Till!

//Fenomena Trafiklärarstuderande

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:45
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor