Start > Körkortsforum > Ut och in vid väjningsplikt

Ut och in vid väjningsplikt

DartPast 2011-07-10 22:17 ! Citera #
Hej,
Har en fundering kring situationer där du som bil står vid väjningsplikt och ska svänga ut vänster.
Från din vänstra sida kommer en bil som blinkar höger (dvs in på gatan du står).
Får man då svänga ut?

// DartPast
Gäst 2011-07-10 23:24 ! Citera #
Rent teoretiskt så borde du väl få det. Fast bäst är det nog att titta på bilens placering och ha ögonkontakt med föraren så att inga missförstånd uppstår. Om bilen är nära högerkanten så är chansen stor att han ska svänga in vid korsningen eller personen som kanske blinkar till höger bara har glömt sina blinkers på och ska rakt fram.
Gäst 2011-08-04 15:17 ! Citera #
Är också lite kluven på denna fråga tyvärr. För jag hade lärt mig att det alltid är bäst att vänta så att man verkligen ser att bilen svänger in och inte av misstag har råkat satt på sin blinkers, men när jag sedan började på körskola så tyckte han att jag skulle ”flyta” på med körningen och inte vänta på bilen när jag såg att han skulle svänga in på gatan.

Så det säkraste är ju så klart att vänta tills att du ser att bilen verkligen svänger in, men frågan är om det är så de vill att man ska göra på uppkörningen eller om de tycker att man stannar i onödan då? :|
Harmonization 2011-08-04 19:25 ! Citera #
Personligen så skulle jag ha väntat tills jag ser att bilen på vänstra sidan saktar in, så att jag verkligen är säker på att föraren ämnat svänga.

Läste någonstans i forumet att någon hade kuggat p.g.a. en situation som uppstått en cirkulationsplats. Låt säga att de kör ”Bil B”.
Bil A som redan befann sig i cirkulationsplatsen och kom körande från vänster (uppenbarligen) blinkade ut, och då tog Bil B som stått och väntat på fri väg tillfället i akt att köra in i cirkulationsplatsen. Men Bil A som blinkat fortsatte istället genom rondellen, och detta resulterade nästan i krock. Och sådant vill man ju aldrig, aldrig råka ut för.

Så jag skulle nog säga att det är bättre att göra sig 100% säker på att inget sådant kan uppstå innan man kör ut från en väg med väjningsplikt. Jag hoppas att inspektörerna vid uppkörning kan se skillnad på en osäker bilförare och en riskmedveten förare...
Gäst 2011-08-15 15:35 ! Citera #
Egentligen skulle man kunna svänga till vänster innan den andra bilen kört in(och jag tror också att de flesta gör det) men för att vara helst säker är det bäst att vänta tills bilen har svängt ifall någon av er skulle ”råka” köra över mittlinjen.

Man måse vara helt säker på att bilen verkligen ska svänga och sedan har jag läst att det kan gömma sig en bil bakom den bilen som ska köra in så om man inte väntar på uppkörning blir man troligtvis underkänd.
Gäst 2011-08-17 23:09 ! Citera #
Beroende på vad det är för slags fordon som svänger, om det är en buss är det nog smart att vänta eftersom det kan ligga fordon bakom den. Om det är en vanlig personbil och du ser att ingen annan kommer bakom den och kollat båda sidorna är det bara att köra

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov