Dubbdäck bättre än vanliga på asfalt?
Angående dubbdäck, borde de inte ha bättre grepp på asfalt än sommardäck? De har ju dubbar som borrar sig in i asfalten..
Metall + asfalt = halkigt. En snöskoter går t ex inte att styra på asfalt (styrstålen glider bara). Dessutom förstör dubbarna asfalten.
Det är friktionen som avgör. Bäst friktion och bäst stoppkraft på torrt underlag ger slicks(=inga mönster, som i formel 1). Slicks går dock inte att ha, pga risk för varrenplaning.
Angående dubbdäck, borde de inte ha bättre grepp på asfalt än sommardäck? De har ju dubbar som borrar sig in i asfalten..
Absolut inte!! Det blir halt som snor....nästan iaf
Har du en bakhjulsdriven bil och tycker om att sladda kan du alltid slänga på ett par dubbisar där bak, men annars tror jag att jag skulle avråda dig. Bästa däcket som är lagligt för körning på torr asfalt är R-däck, dessa däck har mycket lite mönstring.
Dubbdäck fungerar väl bäst på isigt väglag, medan odubbade vinterdäck fungerar bäst på snö och modd?
Det finns gator i Stockholms innerstad, och även i Uppsala tror jag, där det är förbud mot körning med dubbade däck, så där får man inte köra alls med dubbdäck. Sen är dubbdäck förbjudna mellan mitten av april och slutet av september, utom vid de tillfällen det råder eller förväntas komma vinterväglag.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025