Start > Körkortsforum > Intensivkurs, superbra eller l…

Intensivkurs, superbra eller livsfarligt?

emmacle 2011-06-28 14:57 ! Citera #
Jag har tänkt mycket på det här med intensivkurser. Jag har många kompisar som åkt från Stockholm till olika småorter för att ta sitt körkort på endast två veckor och klarat det. Men sen när jag åker med dessa personer så märker jag att de egentligen inte borde ha körkort, de är alldeles för osäkra på bilen och hur man ska agera i olika situationer.

Jag tror mycket på mängdträning, att man under en lång tid ska öva på samma saker, först då blir man helt säker. Jag tror att man för att kunna vara en bra och säker förare så ska man känna sig trygg i sin bil. enligt mig kan man inte bli det på två veckor. Visst kan man lära sig alla regler och sedan köra efter dem men säkerheten kanske inte finns där.

Jag tror att det är bra att köra mycket hemma så man har vanan inne innan man åker iväg på en intensivkurs.

Någon som håller med eller är emot?
villhakorkort 2011-06-28 22:54 ! Citera #
Att ha viss förkunskap och erfarhenhet är ett grundläggande behov innan du påbörjar en intensivkurs,
det har iallafall jag läst.

Och om du inte har det, eller har väldigt lite, så har du ju inte den körvana eller erfarenhet som krävs
för att vara en bra trafikant, och bör därmed inte ha körkort ännu.

Du tycker helt rätt, de som har möjlighet ska köra mycket hemma, men i kombination med teoriutbildning så du inte måste
lära om ett redan inlärt körsätt, vilket är svårt (håller jag på med just nu).
Har du en handledare som säger emot teoriboken ska du nog avstå från övningskörningen, om du inte
kan säga ifrån och köra som boken säger.
jennykennystarfighter 2011-07-13 16:32 ! Citera #
Vad jag har för bild av intensivkurser är att det nästan är en självklarhet att man klarar körkortet, däremot tror jag att man blir en säkrare bilförare av mängdträning.
intensivkurs är ju frestande eftersom det känns som snabbaste och enklaste vägen till körkort, men det kankse blir att många fakta hamnar i korttidsminnet så att men efter dessa två veckor har glömt dem :P
Fenomena 2011-07-21 14:53 ! Citera #
Som jag ser det finns både för och nackdelar med intensivutbildning. Mycket riktigt finns risken att det mesta hamnar i korttidsminnet och det är ju inte bra.
Däremot krävs det vissa förkunskaper för att du skall klara ditt körkort på 2 veckor. Du är ju inte på något sätt garanterad att få ditt körkort på 2 veckor.
Att öva hemma på både teori och körning innan man åker på en intensivutbildning är en jättebra start.

Dessutom är det ju aldrig så att man på något sätt är en fullfjädrad förare för att man fått körkort.
Din prövningstid ger dig ju just möjligheten att få fortsätta öva dig på att köra bil, fast nu på egen hand.

En intensivutbildning ger många en möjlighet att ta få körkort fast man kanske har ont om tid.
Gäst 2011-08-04 18:52 ! Citera #
Intensivkurs är nog inte lika bra som annan utbildning. Du får ju inte någon mängdträning och därmed ingen erfarenhet av körning och praktik. Därför tror jag inte på intensivkurs. Om man övningskör och pluggar teori innan så kan nog det vara bra med en intensivkurs precis innan uppkörningen och teoriprovet.
Kristian 2011-08-06 19:32 ! Citera #
Jag håller med emmacle. Det kan vara väldigt farligt att endast gå på en 2 veckors intensivkurs. Visst man kanske kan lära sig alla regler och hur man ska köra rätt.
Men efter man har tagit körkortet så kommer man inte öva på alla moment och regler även om man kör mycket. Och eftersom man lärde sig dessa moment på 2 veckor kommer man glömma dem snabbt om man inte upprepar dem.
lizerd 2011-08-14 10:55 ! Citera #
I grund o botten känns det inte som att en intensiv kurs skulle ge samma grundläggande kunskap och körvana.
Men de e så olika beroende på vad det handlar om, om en person som har övningskört under en mycket längre period så kan en intensivkurs funkar ypperligt då man
endast koncentrerar sig på att lära sig. om man nu åker bort till en annan ort så kan man inte göra mycket annat än att plugga så :D
I det fallet så är det bra

Medan om man inte har någon körvana alls innan så kan det vara förenat med livsfara om man nu tex kommer från Stockholm och åker till den minsta ort man kan hitta.
Och inbillar sig att det skulle gå lika bra i Stockholms trafiken, där kan det bli en stor risk att något händer.

Men sedan har jag vart med om ett annat fall där personen kommer från en mindre ort reste till en annan mindre ort för ta intensivkurs utan några direkta kunskaper innan.
Och fick körkortet. och han kör utmärkt på sin hemort, därimot skulle jag nog inte känna mig lika säker i stats trafik med honom.
Är man införstådd att man endast ska köra efter sin kapacitet och stresstålighet så funkar det med .
Zofiacecilia 2011-08-25 18:08 ! Citera #
Intensivkurser kan vara bra men kan även vara mindre bra. tror att det är från person till person vad som passar bäst, en intesivkurs eller en kurs som tar betydligt längre tid. Om man är en plugghäst och verkligen satsar på pluggandet och känner sig mogen för en intensivkurs så tycker jag man ska satsa på det. om man vet med sig att man behöver mer tid på sig osv så är det bäst att ta en vanlig kurs.
daanieel21 2011-08-26 16:48 ! Citera #
Jag tycker inte det är speciellt bra att bara ta en intensivkurs eftersom körning är nåt du ska kunna hela livet. Då kan det vara bra med djupinlärning

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov