Min pojkvän jobbar på en s.k körkortsmottagning, men jag har märkt att många inte vet vad det är. Inte heller min körskolelärare el kursledaren på Riskettan visste det, vilket är konstigt eftersom just Riskettan handlar om alkohol och narkotika.
Många tror att det bara handlar om böter el indraget körkort om man kör påverkad, men följderna kan vara större:
En körkortsmottagning hjälper den som behöver läkarintyg för ansökan om nytt körkortstillstånd efter att ha blivit dömd för rattfylleri, sjöfylleri eller narkotikabrott. Man får professionell konsultation, rådgivning och information av erfaren personal. Körkortsprogrammet är individuellt anpassat och utformat enligt Transportstyrelsens krav och rekommendationer.
Om du är ifrågasatt för grovt rattfylleri el narkotika; då skall du under ett individuellt anpassat program lämna ett visst antal blodprovsremisser och urinprov. Blodproverna tas för att fastställa alkoholkonsumtionen och urinproven för eventuell förekomst av annan substans (narkotika, lugnande medel och dylikt).
Avhållsamhet rekommenderas under observationstiden. Ett förhöjt värde kan medföra ytterliggare kostnader och det kan också innebära att Transportstyrelsen kan neka körkortstillstånd.
Dessa besök på en körkortsmottagning kan hamna mellan 4000-7000kr och då är det inte säkert att man ens får ett körkortstillstånd (om man faller tillb på drogerna). !