Start > Körkortsforum > KÖRKORTSMOTTAGNING

KÖRKORTSMOTTAGNING

lillnilla 2011-06-20 22:47 ! Citera #
Min pojkvän jobbar på en s.k körkortsmottagning, men jag har märkt att många inte vet vad det är. Inte heller min körskolelärare el kursledaren på Riskettan visste det, vilket är konstigt eftersom just Riskettan handlar om alkohol och narkotika.
Många tror att det bara handlar om böter el indraget körkort om man kör påverkad, men följderna kan vara större:
En körkortsmottagning hjälper den som behöver läkarintyg för ansökan om nytt körkortstillstånd efter att ha blivit dömd för rattfylleri, sjöfylleri eller narkotikabrott. Man får professionell konsultation, rådgivning och information av erfaren personal. Körkortsprogrammet är individuellt anpassat och utformat enligt Transportstyrelsens krav och rekommendationer.
Om du är ifrågasatt för grovt rattfylleri el narkotika; då skall du under ett individuellt anpassat program lämna ett visst antal blodprovsremisser och urinprov. Blodproverna tas för att fastställa alkoholkonsumtionen och urinproven för eventuell förekomst av annan substans (narkotika, lugnande medel och dylikt).
Avhållsamhet rekommenderas under observationstiden. Ett förhöjt värde kan medföra ytterliggare kostnader och det kan också innebära att Transportstyrelsen kan neka körkortstillstånd.
Dessa besök på en körkortsmottagning kan hamna mellan 4000-7000kr och då är det inte säkert att man ens får ett körkortstillstånd (om man faller tillb på drogerna). !
vielle 2011-09-25 13:04 ! Citera #
Ville bara tacka för informationen :) .
Det var intressant, jag hade heller aldrig hört talas om en körkortsmottagning.
varje dag lär man sig nåt nytt :D
Rebecca 2011-09-29 17:23 ! Citera #
Intressant! kan vara bra att ha i åtanke att det finns! kanske någon klient som är i behov av det någon gång.. (Jag är socionom)
Fredrik123 2011-10-24 14:22 ! Citera #
Var på en körkortsmottagning i Gamla Stan, fick tid fort, och ärligt talat så behövde man inte veta så mycket :) det mesta kunde dom där och såg till att ta hand om, och förklara så att man hade full koll på vad som väntades av dig!
Gäst 2012-10-01 11:22 ! Citera #
Hej!
Jag har fått kontakt med körkortsmottagning Livero i Stockholm, jag vill berömma Micke för sitt trevliga
bemötande. Jag kan inte annat än varmt rekommendera andra ifrågasatta av transportstyrelsen dit.
Deras slogan snabbt o enkelt stämmer med tillägget trevligt bemötande!
Tommy

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest