MÖRKERKÖRNING
Varför utförs inte övningskörning i mörker? Förvisso blir det väl det om man övningskör vintertid eftersom det mörknar rätt snabbt då..men jag antar att fler försöker ta körkort under vår/sommaren. Det innebär ju risker att köra i mörker.
Många har mer tid och mer motivation till att ta körkort på våren/sommaren.
Jag tror att det innebär mer risk att övningsköra mörkerkörning eftersom andra bilar antagligen inte ser ”övningskör”skylten bland annat.
Kör du privat är det bara att köra, men anledningen till att trafikskolor inte erbjuder mörkerkörning är nog helt enkelt p.g.a
deras arbetstider och att det är dyrare att anställa folk efter vanliga arbetstider.
Jag tror nog att skylten syns i mörker eftersom de är med reflexer. Men jag antar också att det blir för höga löner de trafikskolelärarna. Man kanske får ta sitt körkort (om man inte kör privat) och sen ge sig ut på otrafikerade gator nattetid och öva för sig själv för att fåt ill rätt känsla innan man ska ”göra det påriktigt”.
Varför inte bara övningsköra i mörkret med din handledare för att vara förberedd när du väl har körkort?
Senaste foruminläggen
Rubrik