Start > Körkortsforum > Börja med automat eller manuel…

Börja med automat eller manuell växel?

Gäst 2011-06-18 16:59 ! Citera #
Jag har precis börjat med övningskörningen (har endast kört 2 gånger hittills!) och har under en tid funderat på om det är bättre att börja med automat eller manuell växel. När jag frågat min handledare så har han påstått att en bil med automatisk växellåda bör vara det bästa valet i början, dvs för att jag ska kunna fokusera på det som händer runt omkring mig istället för att fumla med extra svårigheter. Jag tycker att det låter ganska rimligt, med tanke på att det också är viktigt att se upp med vad andra förare kan hitta på.

Däremot vore det skönt att redan från början lära sig att växla manuellt, så att det inte kommer som en stor chock efteråt (jag har tidigare lärt mig det här med koppling m.m via moppekörning, men känner mig inte alls säker). Hur tycker ni att man bör göra, finns det några självklara skäl till att göra på det ena eller andra sättet? :)
Gäst 2011-06-21 03:13 ! Citera #
Jag rekommenderar manuell från början. Kör på en avskild plats och lär dig växla lite. Är lättare att lära sig så än att behöva lära sig det senare.
Gäst 2011-06-22 08:15 ! Citera #
Jag tycker också att du ska börja med manuell, då vänjer man sig från början. Du får börja köra på parkeringar med lite bilar, tycker jag :)
Crim 2011-06-30 23:38 ! Citera #
Kör med manuell i början, det är standard och ett måste att lära sig. Automat kan du köra senare för bekvämlighet men eftersom du bör lära dig ifrån grunden först bör du börja med manuell!
Gäst 2011-07-05 14:27 ! Citera #
Kan bara instämma i tidigare svar. Börja köra med manuell växel direkt, men gör det på en tom stor yta (t.ex. parkering utan bilar). Lär dig alltså bilen först och ge dig sedan ut i trafiken och lägg till det som händer runt omkring.

Om man kör automatväxlad kärra först så tror jag att man ändå kommer behöva lite körning med manuell växel på avlägsen plats innan man kan ge sig ut i trafiken. Och då är det ju lika bra att börja med detta direkt. Visst lär man sig att läsa av trafiken med automatväxlad bil, men när du sedan ska köra i trafik med manuell växel för första gången så hjälper ju inte detta när man står där mitt på vägen efter att ha fått motorstopp. ;)
filifjonkan 2011-07-10 19:48 ! Citera #
Det är inte så svårt att lära sig köra manuellt, och det är väldigt begränsande om man endast lär sig automat. Till exempel så får du inte köra manuellt om du har ett automat-körkort. Nejmen lika bra att lära sig allt på samma gång, tänker jag. Ska man göra något kan man lika gärna göra det på riktigt =)
antew 2011-07-11 18:47 ! Citera #
Jag började med automat första gången jag körde eftersom pappa har det. Körde med den nästa varje dag till skolan, och kan säga att det är ett bra sätt att börja så att man blir van att köra på vägar innan man ska lägga till växling.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 11:02
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor