Köra mot mål?
Jag har läst att många får köra ”självständigt mot mål”, men mitt lokalsinne är lika med noll och inte blir det bättre
att jag ska köra upp i en stad jag inte kan för fem öre..
Hur fungerar det, vilka mål är vanliga och brukar det vara bra skyltat (även om jag suger på att hitta även om någon t.o.m förklarar medans jag kör).
Jag ska göra teorin 4/7 i Västerås och köra upp 5/7 i Köping, vad ska jag tänka på?
Jag har övningskört privat i c.a 2 år, och med min bil kör jag utan problem (alltså, jag är ju van med koppling, gas, bromsar, växlar osv så det blir ju lättare),
och jag kör körlektioner i bilarna jag kommer att köra upp med (Alla Volvo V50 Diesel), och kopplingen är jag lite ovan med, och växlarna sitter oerhört nära varandra
så det är jättelätt att lägga i fel växel, eller att helt enkelt inte få i någon växel så den hoppar tillbaka till neutral.
Jag har tagit 3 körlektioner, har c.a 5st ytterligare inbokade, varav en är morgonen samma dag som uppkörningen.
Jag har heller inte gjort Risk1:an eller Risk2:an (halkan), men har bokat, så vad ska jag tänka på?
Risk1:an, är det något prov på det man ska göra eller är det bara att lyssna/läsa?
Tacksam för svar.
Riskettan antar jag är den 3-4 timmar långa lektioner om risker med alkohol och droger, då gäller det att ha huvudet högt och lyssna.
Läraren kan ställa en fråga för att försäkra om att du inte dagdrömmer, dem vill ju trots allt att du inte ska skada dig eller eller någon annan i trafiken.
Halkbanan är bara att följa instruktionerna, använd dock inte handbroms om du inte får instruktion att göra det! 1% kuggar på halkbanan, dem flesta av dem
har kuggat på grund av att dem använt handbroms när dem ska bromsa vilket räknas som vårdlöshet i trafik.
------
Att hitta rätt kan vara svårt för vissa, men om du missar 1-2 riktningar brukar det inte vara någon fara. Om det sker överdrivet ofta kan du bli ickegodkänd på
ecodriving. Dem vill ju att du ska kunna hitta ditt mål på bästa möjliga sätt utan att slösa så mycket bränsle. Hamnar du till exempel på vänsterkörfält i en rondell och fått instruktion att svänga höger eller rakt, bara köra runt ett varv. Ber han dig att utföra en vänstersväng i landsväg, håll koll på om det finns spanska svängen vilket är vanligt i Linköping - Norrköping trakterna. Det innebär att du svänger höger först sedan kör runt 180 grader några meter och kör rakt fram, oftast är det en stoppskylt innan du kör ut från spanska svängen men finns det ingen så bör du stanna ändå.
Samt gäller det att hålla koll på vägriktningar, reagerar du sent med att blinka och det verkar farligt att byta fil så kör du rakt fram! Men visa självständighet och visa att du känner dig
säker med vad du gör. Säger han/hon inte något är det rakt, men dem kan lura dig, risken finns en skylt visar förbud mot infart så då svänger du helst höger eftersom det är minst riskfyllda svängen
i Sverige. Kör du med diesel V50 så behöver du inte oroa dig, diesel är betydligt starkare men du behöver ge lite mera gas när du ska byta växel samt börja rulla med ettan.
Låt oss säga att du växlar normalt i 40 till 4:an, en bra ide är att växla till 4:an på 43-45. Är det en backe upp gäller det att ha lite högre hastighet där också så ska du se att bilen
accelererar fint. Oroa dig inte för växellådan, vet du vart växlarna sitter ska det inte vara någon fara. Försök stöta till mot friläge innan du växlar till det du önskar, blir oftast rätt då.
Ett tips till är att om du växlar till 1-2 så har du handflatan på högersida av spaken, 3-4 ovanpå spaken, 5-(6?) på vänstersida av spaken. Du får ställa frågor angående bilen, du bör tänka på att det inte
är omöjligt att du hamnar i en gasdriven v50 eller etanoldriven, så bränsle ska du inte ha så mycket fokus på.
Glöm inte att lära dig säkerhetskontrollen!
För enkelhetens skull - utan att krångla till det allt för mycket: så behåll lugnet och glöm inte att andas.
Du kan köra bilen, det är huvudsaken.
Att sedan hitta, det klarar du med. Du har skyltar som visar dig var du ska ta vägen så behåll bara lugnet och ta fram det sunda förnuftet som behövs för uppkörningen.
Det är du och flera andra människor som har fått köra upp städer dem inte kan. Finns folk som kommer från riktiga storstäder för att sedan köra upp i vad jag vill kalla för, en by. Och det är inte heller lätt. Har du möjlighet så kan du kolla om du får tid med din körlärare att gå igenom vägen för uppkörningen när du ändå har uppkörning på dagen tänker jag.
Senaste foruminläggen
Rubrik