Start > Körkortsforum > Får man bara en chans?

Får man bara en chans?

Karl 2011-06-14 16:03 ! Citera #
Tjenare,

jag har uppkörning om ca. en månad nu. Jag undrar om man t ex. blir ombedd att backa runt hörn blir man kuggad om man inte klarar det på första försöket eller får man fler chanser? Det samma gäller fickparkering :D
Ryssfemma 2011-06-14 23:12 ! Citera #
Det beror på, det behöver inte vara en backning som är 100% perfekt, med båda hjulen med samma avstånd från kanten.
Det dem bedömer är hur du utfört den och hur du bedömt trafiksituationen. Glöm inte att blinka efter att du backat när du antingen ska till höger eller vänster!
Harmonization 2011-08-04 19:37 ! Citera #
Någon jag känner berättade att han vid sin uppkörning glömde bort att han körde på en enkelriktad väg och lade sig fel på vägen vid vänstersväng (nära körbanans mitt istället för så nära vänster som möjligt). Inspektören tog honom då till en annan enkelriktad väg för att se om han gjorde samma misstag, vilket han inte gjorde.

Han fick kortet. :) Verkar som om de ibland ger dig en andra chans med vissa moment om de anser att resten av körningen är bra? Sedan beror det väl på vad för misstag det är man gör. Mitt exempel med den enkelriktade gatan var ju knappast någon trafikfara...
inspektörn 2011-08-04 21:29 ! Citera #
Det beror lite på hur körningen varit innan.
Är den redan körd finns ingen anledning till omtag.
Är den inte det hänger det på hur mycket tid det finns kvar att göra ett omtag på
Kom ihåg att det görs en helhetsbedömning och fokusera inte på enskilda företeelser.
Enstaka brister som ur ett trafiksäkerhetsperspektiv inte är allvarliga skall inte leda till underkännande!
Gäst 2011-09-15 12:13 ! Citera #
Jag gjorde några missar på min uppkörning och det tyckte inspektören att man nog kunde dra på nervkontot. Om det däremot är massa missar hela tiden, eller allvarliga sådana så blir man nog underkänd. Men om helheten är bra och man kör trafiksäkert, så gör det nog inget om man t.ex. kommer in lite skevt vid en fickparkering och måste börja om. Tror jag...
Linus 2012-06-26 18:08 ! Citera #
Jag sitter här nu med nerverna på helspänn. Kör upp imorgon. Min andra uppkörning. Känns betryggande att läsa att vissa småmissar kan vara ok så länge helhetsintrycket är godkänt.
Linus 2012-06-26 18:11 ! Citera #
Jag missade på backningen förra gången. Men den sitter nu. Så förhoppningsvis har jag körkort imorgon. :)

Vad gäller det där med hur nära vänsterkanten man ska lägga sig på enkelriktad gata beror väl även på andra trafikförhållanden? Är gatan smal och med skymd sikt vid korsande vägar har jag fått lära mig på min trafikskola att man ändå bör köra på höger sida för att undvika att kollidera med eventuella fordon som kommer från korsande vägar. Visst stämmer det?

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo