Start > Körkortsforum > Hur tänker man...?

Hur tänker man...?

LimeHurricane 2011-06-13 11:46 ! Citera #
Okej anta att du är i en tätt trafikerad rondell och ska svänga höger. Precis vid utfarten är det ett obevakat övergångsställe som folk går över.
Såklart stannar du för att släppa fram de gående, men det kommer bara fler och fler och inom kort proppas rondellen igen p.g.a. att du står still och väntar.

Hur hanterar du situationen?
Gäst 2011-06-18 18:21 ! Citera #
Personligen så tror jag att det enda rätta att göra är att vänta ut fotgängarna, till slut så upphör flödet och trafiken är igång igen. Det kan ju inte vara alltför ”farligt” att bilda kö i en rondell så varför inte? Alternativet är ju att tuta eller på något sätt meddela fotgängarna om att de ska låta dig köra förbi för att undvika trafikblockning. Men det är nästan lite sinnessjukt att placera ett övergångsställe (eller ännu värre, trafiklysen) så nära en rondell som du beskriver. ^^
linnda 2011-06-19 15:25 ! Citera #
Hej! Vi har många sådana situationer här där jag bor. Självklart ska man lagenligt stanna och släppa förbi fotgängarna.
En rondell är relativt ofarligt uppbyggd och en köbildning i en rondell utgör egentligen ingen direkt fara.
Man ska dock komma ihåg att trafiken är ett samspel och fotgängarna ska även också visa hänsyn till trafiken för att underlätta. Därför är det viktigt att som vanligt försöka få ögonkontakt med fotgängarna. Om man har tur så låter de dig glida förbi långsamt.

Rent lagenligt så ska man släppa fram dem.
:)
Ignoreranamnet 2011-07-13 15:57 ! Citera #
I en sån situation måste du tänka på säkerheten, vilket är mer riskfyllt? att det blir kö och folk får vänta? eller att någon människa blir påkörd på övergångsstället? Jag tror du vet svaret till det ;) det är så såna frågor som kan komma på teorin där man måste tänka på säkerheten först och prioritera till exempel om det finns ett barn i närheten, så ska man lägga fokus på det och kan även bryta en del av trafiklagarna för barnet(eftersom man vet aldrig vad den kan göra)

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 11:02
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest