Start > Körkortsforum > Svårt att skilja på.

Svårt att skilja på.

abbsan 2011-06-12 13:52 ! Citera #
Hej, jag har några saker jag alltid blandar ihop.

Finns det nått bra tips för att skilja på moped klass 1 och 2? och när klass 2 skyltar även gäller cyklar? känner mig helt borta och brukar mest gissa... måste finns lite logik känner jag...
abbsan 2011-06-12 14:18 ! Citera #
En sak till jag alltid blandar ihop är vilja ljus man får ha tända tillsammans... några tips?
trick1 2011-06-12 17:38 ! Citera #
abbsan

Finns det nått bra tips för att skilja på moped klass 1 och 2? och när klass 2 skyltar även gäller cyklar? känner mig helt borta och brukar mest gissa... måste finns lite logik känner jag...

Jag har haft samma problem. Men numera brukar jag tänka såhär; EU-moped = Moped Klass 2, lancerades SIST, medan Moped klass 1, lancerades FÖRST, memorera detta, vilket för mig är en självklarhet, (EU-mopeden är ju ett nyare påfund) för att sedan vända på alltsammans! Hoppas du förstår hur jag menar, det är nämligen det enda sättet jag har lyckats memorera vad som skiljer de åt. :)
LimeHurricane 2011-06-13 10:59 ! Citera #
trick1
abbsan

Jag har haft samma problem. Men numera brukar jag tänka såhär; EU-moped = Moped Klass 1, lancerades SIST, medan Moped klass 1, lancerades FÖRST, memorera detta, vilket för mig är en självklarhet, (EU-mopeden är ju ett nyare påfund) för att sedan vända på alltsammans! Hoppas du förstår hur jag menar, det är nämligen det enda sättet jag har lyckats memorera vad som skiljer de åt. :)

Klass 1 lanserades både först och sist..? :p
Från wikipedia:
Sverige
I Sverige delas mopederna in i två klasser: moped klass I (EU-moped) och moped klass II. Klass 1-mopeder får framföras i högst 45km/h. Klass 2 finns i två typer, fra typen som framföras i högst 30km/h enligt äldre nationella bestämmelser. Därav uttrycket 30-moppe.

Kan dock inte hjälpa dig med ljusen. :/
trick1 2011-06-13 19:41 ! Citera #
Jag tycker det står väldigt klart och tydligt om de olika ljusen här på korkortonline än i teoriboken, där allt bara känns rörigt! Hade aldrig lyckats lära mig de olika ljusen, samt vilka som är tillåtna samtidigt om jag inte hittat det här! :)

Här hittar du allt; https://korkortonline.se/teori/lysen/ :)
fridaa 2011-06-13 19:43 ! Citera #
Jag blandar också ihop :(

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:50
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo