Får man alltid göra säkerhets check först?
Isåfall, hur ser jag vilka saker som är styrservo olja etc?
De har olika färg right?
Alltså jag fick kolla styrservo på min första uppkörning och då vrider man ratten åt vänster samtidigt som man startar bilen och du känner att den inte tar emot. vet inte om du förstod något av de men på min andra försök så slapp jag göra säkerhetskontroll för att jag fick samma inspektör. Du ska alltid vara beredd på att de ber dig o göra säkerhetskontroll även om de är fler än en gång du kör upp.
Läs avsnittet om säkerhetskontroll här på sajten. Min lärare säger att de brukar välja ut ett par saker man ska kolla, men man gör inte en hel säkerhetskontroll eftersom det tar för lång tid. Dock måste du ju kunna kolla allt, eftersom de kan fråga om vilka moment som helst.
Här är det verkligen lotteri. För min ena kompis fick kolla parkeringsbromsen ( dra i parkeringsbromsen och testa köra iväg).. ganska simpelt medan min andra vän oturligt nog fick ”yttre säkerhetskontroll” = alla lampor, hjul osv. ´vilket är mkt mer att komma ihåg..
Därför, kan du väl be din handledare/körskolelärare säga något åt dig så kan du se ifall du vet vad du ska göra?
Om du får något som du inte är säker på på uppkörningen, försök ändå och drabbas inte av panik. Oftast kan man räkna ut hur man ska göra, tex kolla bilbältena och nackskydden..
Lycka till
(det finns en sida i körskoleboken om säkerhetskontroller)
Det finns också ett kapitel här som handlar om det
https://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/
Men är det bara inre och yttre?
Ska man inte kolla däcken och se så att det är anpassade efter rätt väder?
Senaste foruminläggen
Rubrik