En fil i min riktning, klart han var tvungen att sakta ner lite när jag svängde. Annars, nej.
Tycker det är absurt och kommer inte att köra i Farsta något mer.
Det bästa att göra i den situationen är väl att köra till ett ställe där man kan svänga runt och för att sedan åka tillbaka och ta svängen till höger? Det är iaf vad jag har lärt mig. Om jag bilar bakom på landsväg=Strunta i att svänga vänster och vänd på lämplig plats.
Körde upp i Farsta idag och klarade det. Jättetrevlig inspektör.
Jag körde två gånger i Farsta , första gången fick jag helt hjärnsläpp i en korsning jag skulle svänga vänster i och tänkte inte på mötande som skulle rakt fram, jag var chockad att jag gjorde så och min lärare som satt med i bilen också, tror hon gav mig en till chans för vi körde ca 30 min till efter dock körde jag ca 100 km/h på en 90 väg från trångsund mot stan och då blev det ett fel för mycket. Känner mig absolut inte orättvist behandlad förstår henne. Det var inte min dag bara, fick sen vänta en månad på nästa körning och den gången väntade min lärare på trafikverket och jag körde med en ganska ung kille som var supertrevlig och lugn och allt flöt på väldigt bra så jag blev godkänd
Tjena!
Tänkte också jag kunde dela med mig lite av min uppkörning i det beryktade FARSTA!
Ärligt talat, jag förstår inte all kritik emot Farsta. Hon som jag fick köra med var super trevlig, lugn och frågade mig början om jag ville att hon var tyst eller om vi skulle småprata lite under tiden. Jag sa att jag hade inte några problem med att små prata, för det lugnar mig. Jag fick köra emot Älvsjö, började med att jag skulle ut på vägen ifrån Larsboda, där är det väjningsplikt, så jag ställde mig långt åt höger, då det var dit vi skulle, jag berättade hur jag tänkte under tiden jag stod där, sa att jag inväntar den sista bilen även om det var en lucka, men för att jag såg att han kom ganska snabbt.
Sedan körde vi 1 korsning sen en rondell, där fick jag ta av, in och backa runt ett hörn, tillbaka ut igen, emot Älvsjö, sen körde vi över järnvägen, till hökarängen, där är det i stor del 30 väg, så såg jag massa kids, så jag sa helt enkelt, ja här var det massa kids som ska till skolan en sista gång innan lovet, så vi tar det lite lugnt här. Sen vid hökarängen bad hon mig ta av och följa skylt emot nynäshamn, när jag ser skylten emot nynäs, så vart jag lite konfunderad över skylten, för det var en rondell samt en avtagsväg emot höger, och på skylten pekade pilen, rakt fram och lite höger. så jag frågade, du jag tycker skylten är otydlig, ska jag lägga mig i höger filen eller in i rondellen och sen ta av höger, då sa hon ta höger filen. Sen fick jag köra emot nynäsvägen, där vart jag osäker på om det var 50 eller 70, så jag höll 50 för att vara säker, sedan skulle jag ta av ner på nynäs, då höll jag på korsa ett sträckat fält efter busshållplats, men jag korrekterade mig snabbt, och berätta att sikten är rätt dålig och det förstod hon. sen körde vi ner nynäsvägen och tillbaka emot Larsboda. Allting tog 20 min.
Jag kan lova att jag missade bromstitten 90% av gångerna, jag gjorde små misstag, MEN.. Ingen är perfekt, så man får göra små fel bara man inte gör det flera gånger. Men summa kardemumma, tittar du speglar hela tiden, håller farten, växlar enligt ecodriving, berättar vad du tänker och håller blicken långtfram. Ja då är du hemma.
Avdramatisera uppkörningen i farsta! det var inte några problem alls!
Nu är det bara teorin på måndag IGEN.
Jag körde upp i Farsta och blev godkänd, trots att jag var sämst. Glömde t.ex. använda blinkers typ fyra ggr i ett bostadsområde. Ibland har man bara tur/otur. Till alla som blivit underkända, det är bara att prova igen för till slut klarar du det.
Hej,
Jag fick godkänt på min uppkörning i Farsta idag. Trafikinspektören var hur vänlig som helst! Vi började med att jag fick kontrollera däcken, sen satt vi oss i bilen och han berättade för mig hur jag ska sitta (!), sänka stolen osv.
Vi körde sedan mot Stockholm och han talade om för mig att jag skulle se upp för bussfilen och inte ta den (!), sedan berättade han för mig att jag skulle se upp för den rätta avfarten mot Bagarmossen, att den var svår at upptäcka, men att jag skulle ha ögonen öppna för den (hur omtänksamt som helst!).
Där i bagarmossen körde vi i villaområdet, gjorde en vändning och åkte tillbaka. Där finns det en skymd korsning med både buskar och cykelvägar. Det gick bra och så fortsatte vi mot Nynäs. Vi körde av mor Farsta centrum och körde in i ett bostadsområde där antar jag att han kollade på hur jag håller avstånd och hastigheter. Jag tror att jag missade hastighetsskyltarna några gånger, men jag tog det säkra för det osäkra och saktade ner. Vi gjorde en backning mot hörn och sedan körde vi tillbaka till trafikverket. Väl där var det en hel del gående som gick över den stora vändplatsen och enligt vad mina trafiklärare sa (i körskolan), skulle man vara tydlig och visa med sin hastighet att man inte skulle väja för dem. Där till slut bromsade jag in och sedan körde vi in på parkeringen.
Parkeringen gick bra, han bad mig att köra in i den närmaste rutan och sa att det räckte så.
Den stunden vet man inte hur han menar, spelar det ingen roll pga att man undernärd eller inte?
Han sa dock grattis, men ta med dig det där med oskyddade trafikanter och absolut måste man börja motorbromsa och inte stressa dem, samt att jag körde för snabbt förbi parkerade längs vägen bilar. Det var säkert massa annat, men han nämnde inte det...
Så alla ni, det går absolut att köra upp i Farsta och få godkänt på sin första uppkörning!
körtimmar: ungefär 50, både med skolan och privat.
körde upp som privatist.
Vem hade du som inspektör ?
Körde där för 4h sen och fick körkortet. Väldigt trevlig var hon jag körde med
Var det Barbro som satt me dig på uppkörningen?
Körde upp i Farsta för ett år sedan. Fick en väldigt trevlig kvinna som bara var positiv. Jag klantade mig på en del men klarade det på första.
Körde upp i farsta idag och kuggade.
Vi började åka mot nynäshämn på motorvägen då allt gick väll sedan bad hon mig åka emot hökarängen vilket också gick bra. Sedan åkte vi in på ett tätttbebyggt område vi hökarängen då jag fick fickpakera vilket gick bra, Jag körde dock långsammare pga att det var bilar på båda sidorna och jag var rädd att någon kunde hoppa fram. Sedan skulle vi åka ut påmotorvägen till höger. Jag placerade mig längst till höger som var fel enligt henne eftersom tidigare var det en enkelriktad gata. Sedan körde vi tillbaka till larsboda. Där var det en byggplats på högra sidan av vägen) där jag sent gick in till höger filen och hon tyckte att jag körde för snabbt( inga arbetade då).
När vi kom tillbaka informerade hon mig att jag ej fick godkänt. Pga att jag körde för långsamti tättbebyggt och för snabbt ibland( tror det var i nedförsbacke i motorväg). Hon sa också att min placering var dålig.