Känsla för bilens storlek
Hej.
Jag lurar på om ni har några tips på hur man lär sig att avgöra bilens (den man färdas i) storlek?
Jag har ofta svårt att uppfatta avstånd till exempel vid fickparkering, då jag inte kan avgöra min egen bils storlek och därmed förhållandet till bakom- och framförvarande bilar.
Kan det ha att göra med sittande position i bilen? Jag upplever att jag sitter ganska bra och har en bra översikt över vägen, men kan exempelvis inte avgöra var motorhuven tar slut.
Dela gärna med er av tankar, erfarenheter och tips.
Jag känner precis samma grej, förstår verkligen inte hur man ska kunna parkera med bara någon/några decimeters avstånd till saker när man inte alls ser var bilen slutar.
Är det en parkering du alltid ska parkera på kan man ju alltid hänga upp en tennisboll eller nått om man har möjlighet till det så man vet var man är men fickparkering får man väl helt enkelt öppna dörren och tjuvkika lite om man inte har en sån där sak som piper i bilen när man kör nära någonting.
SVÅRT!
Mitt tips är att ta körlektioner på en bilskola, då de kommer att utförligt förklara för dig hur
du skall genomföra fickparkeringen.
Såhär lärde jag mig att fickparkera;
1. Ställ dig parallelt med bilen som skall stå framför dig när du har parkerat, bakhjulet skall vara i linje med bakhjulet på den bilen.
Att vara så nära som möjligt underlättar.
2. Fullt rattutslag och baka tills du ser båda framlyserna på bilen bakom i din vänstra sidospegel
3. Backa nu rakt tills du ser att ditt högra framdäck är i linje med det yttre backdäcket på bilen framför,
då skall du svänga fullt åt andra hållet. När din bil är i rak linje med de andra bilarna är du klar.
Tänk på att ha uppsik bakåt (och framåt för den delen) medans du parkerar.
* Går du emot kanten backade du för långt när du backade rakt in eller så svängde du inte tillräckligt
* Står du för långt ut sidledes så stod du inte tillräckligt nära bilen framför innan du började backa
* Om bilen inte går in kanske den helt enkelt inte får plats?
Detta är inte det exakta jag har lärt mig, men snarlikt, dock inte min trafikskola;
www.davidsons-trafikskola.se/Fickparkering/
Innan jag startar bilen brukar jag alltid kolla runt för att hitta riktlinjer på hur stor bilen är. tex använder jag nedre hörnen på framrutan för att få en uppfattning hur bred och lång bilen är.
Mitt bästa tips för att få en känsla för hur stor bilen är att helt enkelt stänga av den, gå ut och titta när du är osäker. Ju fler gånger du går ut och tittar desto bättre lär du dig bilens storlek!
Lycka Till!!
//Fenomena Trafiklärarstuderande
Senaste foruminläggen
Rubrik