Start > Körkortsforum > Kompisar

Kompisar

pompow 2011-05-03 19:33 ! Citera #
Jag har jätte många kompisar som redan har fyllt 18 år, men de tar inte tag i körkortet. Hur ska jag göra för att göra så att mina kompisar tar tag i det? Jag tror att det är många som aldrig tar tag i körkortet om man inte börjar när man är 18. Finns det någon med liknade problem?
Gäst 2011-05-06 14:05 ! Citera #
Jag är själv tjugo år, och har kört sedan jag var 16. Motivationen fanns aldrig riktigt där, mycket eftersom jag bor i en tätort (Lund) med bra buss- och tågförbindelser. Har dock på senare tid börjat känna att körkortet är en sådan grej som bör klaras av, och har tagit tag i det igen. Summa sumarum är väl att det absolut inte är något måste att ta körkortet såfort man fyllt arton, om dina kompisar trivs med att cykla/åka buss/tjata till sig skjuts av någon körbenägen kompis. I sinom tid kommer dem också att ge sig ut på vägarna utan en lagligt obligatorisk co-driver :)
abbsan 2011-06-12 14:01 ! Citera #
Jag håller helt med dig powow... Jag har också kört lite till och från i snart två år och har inget riktigt intresse, men jag känner också att det är sjukt värt att ha i jobbsökaraspekter och sånt.
Bra också om det händer någonting.

Många av mina kompisar tog direkt när de fyllde 18 och de blev ju glada för de men jag kommer att ta det när jag är 21 och jag är övertygad om att det är bättre att göra så än att ta det direkt bara för sakens skull.
Gäst 2011-06-25 19:11 ! Citera #
Först och främst, har du körtkort själv till att börja med? För om så är fallet kanske du kan fokusera lite mer på dig själv. Om dina vänner inte tar tag i körkortet är det mer eller mindre deras eget problem att ta itu med. Tycker inte det är din uppgift att gå runt och se till att dina vänner tar körkort. Tanken är förstås god att man bryr sig om sina vänner men har du inte tagit körkort själv eller vill att dina vänner också ska ta körkort med dig så tycker jag du ska ta initiativet för att ge mer slagkraft på orden när du berättar för dom hur underbart det är med körkort!

Det är jättelätt att rycka på axlarna och säga att man inte orkar ta körkort när någon som inte tagit körkort själv försöker peppa en till att gå utbildningen. Mitt tips är att inte pressa dina kompisar...det kan handla om ekonomiska problem som gör att dom inte tar itu med körkortet eller att de föredrar att lägga ned pengar på kollektivtrafik. Vissa är funtade med naturen och älskar att promenera och använda kroppen till att ta sig från en plats till en annan. Kanske skulle du tipsa dina vänner till just den här hemsidan och det här forumet, då har dem ju chansen att vinna över 1 000 körkortsfrågor varje dag och det är en bra början om råkar bli halvt nyfikna på att ta körkort trots allt.

Sedan är det inga krav på att man vid 18 års ålder måste ta körkortet. Det sker saker i livet som gör att man skjuter upp mål och drömmar och körkortet kan vara ett av dessa mål.
Ta ett djupt andetag och fokusera på dig själv till att börja med. Fråga dig själv vad just DU skulle få ut av att dina vänner tar körkort.

Lycka till =)
Gäst 2011-06-25 19:14 ! Citera #
Och just det! Jag har en kompis som tog körkort när hon var 20 och inte nog med det så fick hon göra om teorin och uppkörningen 4 gånger.
Jag vet vänner som ”gått in i väggen” bara av att inte klara teorin första gången men denna damen tog tag i körkortet när hon var 20 och tänk dig själv vilken åldersfixering man har då samtidigt som man inte klarar det ett antal gånger. Det är en mental plåga kan jag säga men tids nog klarade hon uppkörningen och teorin. Glöm allt vad ålder heter. Det är bara en siffra.

Hon hade skolan som tog hennes tid och därför blev det körkort vid 20 års ålder och inte tidigare. Men som sagt. Våga bryta normen, man behöver inte ta körkort så fort man har fyllt 18 =)
villhakorkort 2011-06-27 01:36 ! Citera #
Du behöver inte få dina kompisar att ta körkortet, det är deras val och alla vill inte ens ha körkort.
Jag vill ha körkort då jag älskar att köra bil och behöver körkort för att komma till min skola i höst!
Immanuel 2011-08-24 00:22 ! Citera #
pompow
Jag har jätte många kompisar som redan har fyllt 18 år, men de tar inte tag i körkortet. Hur ska jag göra för att göra så att mina kompisar tar tag i det? Jag tror att det är många som aldrig tar tag i körkortet om man inte börjar när man är 18. Finns det någon med liknade problem?

Är 18 själv, och ska börja redan nu studera inför körkortet. Det som fick mig inse att jag behöver körkortet är pga hur världen är formad idag, vårt moderna samhälle är uppbyggt kring de möjligheter som ges när man har tillgång till en bil. Möjligheten var du vill bo och arbeta ökar med bil, samt fritiden blir mer innehållsrikare med bilen.
sellegrodan 2012-01-05 13:36 ! Citera #
Tror det är svårt att peppa sina kompisar så pass mycket att dom tar tag i det. Vill dom så vill dom, vill dom inte så fixar dom det när dom vill. 8-)
Gäst 2012-01-19 11:51 ! Citera #
Jag hade inget intresse för körkort alls när jag var 18. Hade visserligen kört lite innan det, men var aldrig riktigt motiverad. Tog körkortet i höstas, då jag var 23 år.

Kan ju tycka att det är en lite märklig inställning att det skulle vara ditt problem att dina vänner inte tar tag i körkortet. Det kan finnas flera anledningar till att inte ta körkort, däribland att man inte har råd eller att man helt enkelt inte känner behovet för det. Jag var skeptisk till att skaffa det innan, eftersom jag kände att jag ändå inte skulle ha råd att skaffa bil, och då jag inte bor hemma så står inte föräldrarnas bilar precis utanför ytterdörren heller. Men oavsett vilka skäl de har till att inte ta tag i körkortet, så är det deras beslut och du kan inte tvinga in motivation i någon som inte vill.
Gäst 2012-01-24 14:48 ! Citera #
Jag tycker inte att du ska försöka ”tvinga” dina kompisar att skaffa det. I min kompiskrets är det en sån där grej vi inte pratar så mycket om, just för att man ska slippa känna sig stressad eller misslyckad för att ”alla andra kan”. Bättre att man gör det i sin egen takt tycker jag!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo