Inspektören spelar stor roll!
Fick köra en Volkswagen i sollentuna idag körde som privatist , tog lite tid att vänja sig, fick motorstopp typ 4ggr , men det var inget jämfört med examinatören, han var det grinigaste någonsin, när jag satt i väntrummet kom tre examinatörer/skor in, två var jätte trevliga och log, den tredje, en gubbe med typ några dagar till pension blängde på mig och frågade efter mitt namn , jag tänkte nej inte han, det första intrycket han gav var verkligen illa i kontrast med dem andra som verkade supertrevliga och glada. Vi började med säkerhetskontroll av bromsarna invändigt, det gick galant, och jag försökte vara trevlig och uppmuntrande hela tiden genom körningen, alla kan ju ha en dålig dag eller så. Fick motorstopp 3ggr innan vi körde ut från parkerningen , han vart riktigt sur och mumlade att nu får det vara, nog skärp dig, jag var inte van vid bilen dessutom var det en diesel vilket betyder att man måste ge mycket mer gas när man släpper upp kopplingen för att undvika motorstopp.Vid en rondell ställde jag mig till vänster då jag trodde att jag skulle till vänster men då sa han att jag skulle till höger, vilket jag tydligen hade missuppfattat, jag bad honom därför lungt och trevligt att vara lite tydligare nästa gång, då röt han till att det var jag som skulle vara tydlig med hur jag kör,osv. Riktigt otrevligt, det fördärvade mitt humör och stämningen i bilen som redan var rätt kass men ändå. Efter det klantade jag mig efter en rondell och stannade där jag inte skulle. När vi kom tillbaka till parkeringen berättade han att jag inte blivit godkänd, jag klarade inte att följa hans otydliga anvisningar plus att jag körde på 4 an i 85kmh då han tyckte att jag borde ha kört på 5an och motorstopp då jag tog en sväng i korsning med 3an.
Jag säger inte att han borde godkänt mig, men att man kan ha väldigt otur med vad för person man träffar och att det har stor betydelse, det är helt upp till den människan om du får körkort eller inte, det knappast objektiv bedömning, i bilen sitter en människa som vill ha körkort och en människa som bestämmer, inga robotar.
Jag är övertygad om att det hade gått bättre och att jag varit mer koncentrerad om jag hade haft en glad och positiv examintör, men sånt är livet, nu gäller det bara att se till att man klarar det på andra försöket. Hoppas ni har mer tur med er uppkörning! Ett tips är att använda körskolans bil om ni är osäkra, bilar känns väldigt annorlunda och det tar tid innan man helt vant sig vid en ny.
Är det någon som råkat ut för samma typ av problem med examinatören?
Ja, hade även uppkörning idag, kvinnan sa inte ett ända ord utan vart jag ska köra. Det var en svart V50 med skinsäten som verkligen drog in den starka solen som fanns över östergötland idag, jag seriöst fick vätskebrist och ville inte sätta på AC’n då det kanske skulle bli minus på ecodrivingen. Sen ska jag korsa en parkering och utfartsregeln gäller för killen som kommer ut, han visar inga tecken på att han ska vänta utan tvärnitar när jag kommer och jag sänker farten för jag visste att något var på tok med killen. Folk bakom tutar som in i helvete för att dem har bråttom till att supa sig fulla för påskhelgen. Så kuggar när jag visade uppmärksamhet och hade något i skallen om att det finns galningar ute. Samt har Östergötland världens sämsta medtrafikanter, om nu det alltid händer så här när det inte är en stor helg.
Undrar varför det inte finns killar och tjejer som är yngre inspektorer inte bara dem sur gubarana
Hej. Jag förstår dig fullt ut. Kämpa på, du har kortet i handen snart!
Ville bara tillägga.. att när det kommer till trafik o körkort, är Sverige det nojigaste landet i världen. Vägverket tror att man måste doktorera i körkortsfrågor och kunna tillämpa exakt det de har i huvet. Det funkar inte så, hela regelverket måste ändras, det är därför som vissa galningar blir godkända o vissa inte. Körkort ska den som kan köra bil ha, man ska inte va så petig som Vägverket är, det finns inget land i världen som är som Sverige när det gäller körkort, det är patetiskt, samtidigt förstör det trafikmiljön. Den som verkligen kan köra bil, o kan vidta åtgärder och lösa eventuella problem som uppkommer i trafiken, ska ha körkort och inget mer. Tycker inte VV borde va så petiga med det. Alla länder i världen kollar på körerfarenheten, dvs om du kan köra bil eller inte,inget annat. Resten kommer ju mer körvana du skaffar dig. Vägverkets regelvärk är helt enkelt ett misslyckat regelverk med för mycket krav, man kan ju tro att de följer upp allt, men de e inte så i verkligheten, du måste köra så som dem har tänkt sig, sen spelar det ingen roll hur du kör... kör du inte som de inte har tänkt sig så kuggar du. Sen spelar de där med turen in rätt så mycket det oxå...
Ja, du har rätt i att inspektören spelar stor roll men jag tror att hur du mår själv och hur du reagerar på inspektören är viktigt.
En inspektör kan vara trevlig på ytan men ändå hård inombords. Jag var så nervös under uppkörningen att jag fick motorstopp vid start inför backe. Inspektören sade då något i stilen att det var absolut inte godtagbart och att det borde jag ha automatiserat. Sedan fick jag ett nytt försök och det gick bra sade hon, men det räckte inte enligt henne. Trots att jag kört mycket i körskola och privat blev jag ovanligt nervös och tappade självförtroendet efter ovannämnda första fel vilket förstörde resten av uppkörningen. Ecodriva kunde jag på övningsbilen men väl med VV:s bil kändes det som att jag hade behövt lära känna den innan provet; jag vågade inte riktigt känna efter; man skulle ju accelera till rätt hastighet på direkten och beroende på bil och bil sker det inte alltid tillräckligt snabbt på en hög växel. Jag satte dit växlarna lite väl för sent. Så där fick jag också en prick. Frågan är när ska man ha tid att känna sig fram under en uppkörning? Inspektören lätt mig förstå att de flesta hon examinerar verkar ha mångårig körvana och inga som helst problem med att köra VV:s bil. Jag uppfattade det som att jag också ska övningsköra några år innan jag ens får göra en ny uppkörning men samtidigt berömde hon visa delar av min körning som riktigt bra. Jag förtjänade inte körkortet vid denna tidpunkt men mår illa när jag tänker på uppkörningen och det trots en trevlig inspektör. Jag strävar efter att bli en allt bättre bilförare men jag vet inte när jag kör upp. Önskar att inspektörer följt med under någon av sista körlektionerna på körskolan och eventuellt kunnat döma efter så man inte visste om att det är en uppkörning - då hade det säkerligen gått bättre, men det är så klart en utopi.
Jag hade uppkörning i sollentuna för ett par veckor sedan med en medelålders kvinna med rött krulligt hår. Hon sa inget alls men det var för att visa respekt för mig så att jag skulle koncentrera mig, vilket jag iof inte uppskattade när jag koncentrerar mig när jag snackar..:p Hon log inte och hon rörde inte en min...men jag fick lappen iaf!
Gjorde min uppkörning i Katrineholm för en vecka sen och jag fick en gubbe i 40års åldern med orange rött huvud och jag körde upp med skolans bil och de gick åt helvete. 2:a gången så fick jag samma inspektör och han brydde sig inte lika mycket som första gången. Som tur va så klarade jag mig med trafikverkets bil. Han ba va de inte dig jag kugga förra månaden. haha jag ba ehh. Men nu har man körkortet!!!!
Hahha kan känna igen mig,,när jag väntade så kom det ut två män...en var i 30-35-års ålder såg helt glad ut,,den andre 50-års helt dödsseriös,jag bara tänkte nej inte han...men så var det han.....men men,han visade sig ändå vara rätt snäll,valde inte svåra moment,,,bortsåg från ett misstag
så man kan ha fel!!
Ok, The first time I drove in Sollentuna I had a pleasant 35-37 year old guy. I drove out towards Arlanda and then to Rotebro Centrum. At the parking I had to reverse in a parking slot.Then the residence area. I did everything perfect according to what I understood. Then comes the Motorway and then I’m almost 100% sure everything is going well. Finally, I’m not passed because I did not drive eco and that I was a bit hasty during roundabouts ? Pretty strict! Never gonna drive there again. I know I can drive so what the heck. I can drive anywhere
Körde upp i Stockholm i dag och kuggades. Fick höra innan att han var en av de ”bra” inspektörerna där men jag vet inte. Vissa av hans resonemang efteråt vid protokollskrivningen kände jag inte alls igen, så jag vet inte om han var övernitisk eller bara på dåligt humör. Kontoret där godkänner bara 42% av alla förarprov så jag var mentalt förberedd på att de skulle vara griniga.
Jag skulle önska att de sa direkt när man har gjort fel så man vet var felet inträffar, så man kan bättra sig. Min lärare på bilskolan undrade också över vissa resonemang men det är väl bara att pröva igen, har ny tid nästa vecka, vet dock inte om det blir på samma kontor.
Senaste foruminläggen
Rubrik