Start > Körkortsforum > Hur Växlar Man?

Hur Växlar Man?

Pelle 2011-04-18 22:24 ! Citera #
Hejsan,

Jag har en ganska simpel fråga, men jag har haft detta problem sedan första dagen jag började köra bil. Min fråga är Hur växlar man smidigt?. Vi antar att jag kör på första växeln och ska växla upp till 2an. Hur gör jag? Kan någon steg för steg förklara? Jag behöver veta hur jag ska använda kopplingen och gasen? Dvs. när ska jag gasa? Och hur ska jag släppa kopplingen?
Mycket tacksam för svar!
Gäst 2011-04-19 11:59 ! Citera #
Hej :)

alla har problem med att växla i början . Det jag gjorde när jag började övningköra var att jag tränade växla när bilen var avstängd ( bästa är att göra detta på en äldre bil annars blir kopplingen förstörd ) men det går göra detta på nya bilar med allt beror på hur handledare vill du ska lära dig . När du ska sätta in 1 växel trycker du kopplingen och bromsen samtidigt och så startar du bilen. Är du på plan väg så släpper du bromsen och nu börjar du släppa sakta kopplingen (när du släpper kopplingen sakta då kmr du känna på dragläget) och trycker på gasen då känner du att bilen börjar röra på sig. då gasar du mer och släpper koplingen sen får du komma upp i varven men en bra sak lyssna på motorn med så fort du har kommit upp i varven till 2500 tryck på kopplingen lägg in den i tvåans växel. för ettan är bara till för att starta bilen och köra i väg . Sen när du har kommit upp i varv med 2 växel lägger du in i 3 ans växel koppling först lägg in i 3 sen släpper du sakta kopplingen och gasar efter du har släppt kopplingen.
calle221 2011-04-19 16:04 ! Citera #
Inna88 skrev ett väldigt bra svar, tänkte bra flika in att om det är mycket att tänka på när du väl ska växla så försök att fokusera på att in släppa upp kopplingen för snabbt som prio 1. Det var i alla fall vad jag hade problem med i början, släppte för fort och det blev ryckigt och konstigt.

Lycka till.
Pelle 2011-04-19 23:56 ! Citera #
Det är så att jag vet NÄR man ska växla men jag vet inte HUR. Om vi antar att ja kör på 2ans växel och är nu uppe i 3000 RPM och ska precis växla till 3an. Hur gör jag då? Är det så att jag släpper gasen HELT och trycker sedan in kopplingen till botten innan jag sätter in 3e växeln. Sedan så släpper jag kopplingen långsamt och sen när jag släppt kopplingen helt och hållet (dvs. när jag tagit bort min fot från kopplingen) så börjar jag gasa? (Leder förresten inte detta till att min acceleration blir mycket långsam). Eller ska jag börja gasa när jag kommit upp med kopplingen till dragläget? Jag har haft problem med dessa från första början fram tills nu trots att jag kan köra bil och har uppkörning nästa vecka. Har inte fått klart för mig vad som är rätt.
Vissa när de växlar gör på så sätt att de släpper gasen en aning (inte helt), trycker in kopplingen och möter sedan med gas när man kommit upp till dragläget med kopplingen. Det har jag förstått är dock fel...
Ellinor 2011-04-20 16:16 ! Citera #
Det jag kan bidra med är att du släpper gasen en sekund innan du trycker ned kopplingen för att växla. Bilen borde rulla själv av motorkraft samt rörelseenergin. Annars får du ett konstigt ljud som om motorn anstränger sig. När du däremot ska göra uppfång i en bake hittar du dragläget samtidigt som du gasar en aning. Hört att arbetet med kopplingen då underlättas. Hur mycket du ska gasa i det här fallet beror från bil till bil.
Gäst 2016-05-17 19:48 ! Citera #
Jag har gjort uppkörning tre gånger och misslyckas pga manövreringen ? tipssssss!
Gäst 2016-05-17 22:20 ! Citera #
Ellinor 2011-04-20
Det jag kan bidra med är att du släpper gasen en sekund innan du trycker ned kopplingen för att växla. Bilen borde rulla själv av motorkraft samt rörelseenergin. Annars får du ett konstigt ljud som om motorn anstränger sig. När du däremot ska göra uppfång i en bake hittar du dragläget samtidigt som du gasar en aning. Hört att arbetet med kopplingen då underlättas. Hur mycket du ska gasa i det här fallet beror från bil till bil.
Ja, den ansträngs mer när den varvar.
Gäst 2016-05-17 22:20 ! Citera #
Gäst 2016-05-17
Jag har gjort uppkörning tre gånger och misslyckas pga manövreringen ? tipssssss!
Vi vet inte vad du har misslyckats på, manövreringen säger inget.
sune 2016-05-27 00:36 ! Citera #
Gäst 2016-05-17
Se till att öva mer eller bara att ta bussen i framtiden. 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo