Gäst 2018-03-12
Nej.Det är inte lämpligt att köra om vid ett övergångsställe oavsett typ.
Föreställ dej situationen i huvudet och fråga dej själv: får man? Varför, varför inte? Vilka är riskerna? Osv.
Trafiken är uppbyggd på säkerhet och logik.
Alltså, anledningen att man inte får köra om på eller strax före ett obevakat övergångsställe eller en obevakad cykelöverfart är, som de flesta säkert kan räkna ut, att man vid omkörning inte alls kan se klart och tydligt om en gående eller en cyklist korsar eller just börjar korsa körbanan på ett övergångsställe/en cykelöverfart, då fordonsföraren man försöker köra om helt skymmer sikten, och omkörning strax före eller på övergångsstället eller cykelöverfarten utgör därför en stor potentiell trafiksäkerhetsfara, med tanke på risken för gående eller en cyklist att bli påkörd av en fordonsförare som inte är tillräckligt uppmärksam på den gående/cyklande. Vid ett bevakat övergångsställe eller en bevakad cykelöverfart får gående eller cyklister däremot inte korsa körbanan vid rött ljus och under såna förutsättningar är det inte lika trafikfarligt att köra om på ett övergångsställe eller en cykelöverfart med trafiksignaler.
Likadant med parkering: Det är ju mycket svårt att hinna se klart och tydligt i god tid både om en gående eller en cyklist just är på väg att korsa körbanan när man närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart, eller om något fordon närmar sig om man går eller cyklar och just är på väg över körbanan, om nu något stillastående fordon står alldeles intill övergångsstället eller cykelöverfarten eftersom fordonet skymmer en stor del av sikten vid övergångsstället eller cykelöverfarten. Det är främst därför en fordonsförare INTE tillåts att parkera (eller annars stanna för att låta passagerare stiga på eller av eller låta gods lastas på eller av) på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe eller en cykelöverfart; en fordonsförare får heller inte parkera (eller stanna) i en cirkulationsplats eller en vägkorsning, eller närmare än tio meter ifrån någon av ytterkanterna på den anslutande körbanan.