Start > Körkortsforum > Automatkörkort?

Automatkörkort?

Snoos 2011-04-11 13:00 ! Citera #
Hej!

Jag har en liten fundering. Jag har läst teorin för 1 år sen :P.
Jag har övningskört hemma. Och jag är bra på att köra men vissa moment får jag bryt på. :P.
Jag har bara kört med manuell och jag hatar de. Jag har inga svårigheter egentligen men jag blir lätt nervös och stressad.
Så med växling och allt va de innebär e skit jobbigt för mig. Har aldrig haft problem med npått men kvittar hur mkt jag än kör jag fixar de inte.
Mobba mig inte nu snälla men jag funderar kan man ta bara för automat ? Eller måste man ha ett handikapp. för nervös och stressig e knappast ett :P.
Och min bil jag har är automat ( trodde inte de skulle va några problem så köpte bil innan :D) Och resterande jag känner har de.
Har alla körskolar så man kan ta automat om man inte behöver handikapp vill säga ?.

Känner mig urfånig för detta men jag behöver körkort, jag har barn och att inte ha körkort när man har de ställer till de rejält :/..
Gäst 2011-04-11 19:27 ! Citera #
Du kan köra upp bara för automat det går bra o det är inget att skämas för alla vi tjejer har svårt med koppling o det e skönt att slipa tänka på det
lycka till önskar en som har inte problem med manuell eller automat men blir jätte nervös o sabbar allt fast jag kan köra bil
kimpetra 2011-05-22 18:22 ! Citera #
Jag tycker också det är såååå mycket skönare att köra med automat. Synd bara att man bara får köra endast automat om man har sånt körkort, svårt att låna någons bil då. Men är som sagt skönare.
Gäst 2011-07-18 00:34 ! Citera #
Man kan absolut ta körkort endast för automatväxlade bilar, skulle själv vilja göra det då jag också blir väldigt stressad när jag ska växla samtidigt som en massa andra saker händer i trafiken. Nackdelen med det är väl, som de andra har sagt, att man inte lika lätt kan låna/hyra bilar + att bilar med automatväxling är dyrare. Men om du känner att det är viktigt att ta körkort snabbt kan du ju alltid ta automatkörkort nu, och lite senare ta ett körkort för manuell växel om du känner att det behövs. Som jag har förstått det behöver man inte gå om riskettan eller risktvåan för att få göra det :) Lycka till!
Gäst 2011-08-04 19:01 ! Citera #
Det är väl ändå dumt att ta automatkörkort. När man ändå tragglar och övningskör så är det lika bra att träna på tekniken med manuell växel så man upptäcker hur bilen fungerar i praktiken och som helhet. Kan man köra är det inte så svårt att välja automatväxlad bil, men har man bara automatkort så finns det en stor begränsning som ni tragit upp i tidigare inlägg. Och att igen sätta sig och lära in allt för att ta mauellt körkort senare blir nog aldrig av.
sellegrodan 2012-01-05 13:39 ! Citera #
Det är nog skönast att ta ett vanligt kort så man kan köra alla bilar. Till exempel om du och din nya kompis som har växel i bilen ska åka någonstans så kan inte du erbjuda dig att köra... kanske blir lite pinsamt :lol:
kronan 2012-02-16 20:30 ! Citera #
Jag vill ha körkortet snabbt avklarat och känner inget behov av att kunna köra alla bilar. Snackar man uthyrning brukar det alltid finnas automatväxlade alternativ och investeringen i automatlåda är nog väl värt pengarna. Vill ha mitt kort pronto och skippar därför manuell växling såhär långt och det skäms jag inte (bara lite) för. Är man för den delen. ;)
Mia 2012-03-04 08:50 ! Citera #
Min dotter var frusterad när hon skulle ta körkort att hon till slut ville ha för enbart automat för hon tyckte det borde vara så mycket lättare. Som tur var lyckades hon bli övertalad att ta för ”vanlig” bil. Och jag hade ett antal argument:
Om något händer och du måste låna bil, tänk om det inte finns någon automat?
Du kan aldrig låna bil hur som helst?
När du blir äldre och kanske ska övningsköra med egna barn, då kan du inte det om inte de också väljer automat.

Det är ändå bättre att att ta för vanlig så att man har möjligheten att köra alla bilar och inte bli så låst.
Martin00 2012-03-23 18:02 ! Citera #
Hej, Klart det är värt att ta automagkörkort idag, själva verket så är det sverige som ligger efter i tiden, övriga europa/ usa har automat som standard och manuell som extra om man vill ta körkort för det.. Sverige gåt mot att också bli ett automat land skulle säga att om 10 år max är automat det som är standard i samhället, som det ser ut idag är det inget att skämmas för man vill väl att bilen ska göra mer än halva jobbet ! Automat har blivit både billigare mer tillgängliga samt även miljövänligare och bensinsnålare.. samtliga mackar har också i dag automat bilar samt att de flesta har bara automat lastbilar !! Idag finns också de så kallade kombo bilarna med både manuell och automat att välja på beroende vad man känner för dagen ;-)

Det är bar att köra på automat är framtiden och inget att skämmas för snarare är det mer trafik säkert.

mvh
Gäst 2012-03-23 21:20 ! Citera #
Vi rör oss mot bekvämlighet helt klart, men jag känner personligen nästan lite prestige att amerikanerna inte skulle kunna köra min manuellväxlade bil. Stöldskydd. ;) Tyvärr (menar inte miljömässigt) så går utveckling med elbilarna framåt, och eftersom elbilar kan verka i ett mycket högre varvtal så kommer växellåda antagligen bli överflödig i framtiden. I alla fall så skulle jag nog rekommendera manuellt körkort, men kör du automat om du vill.

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo