Tja!
Tänkte starta en liten diskussion här, jag kan själv inte manuell (aldrig testat), men däremot kan jag köra lite automat bil.. De flesta säger att automat är för tjejer, men jag vill också helst ha manuell körkort, men en automat bil.
Hur långt tid eller körkortslektioner kommer det att ta för att bli bra på manuell?
Tack!
Det sägs att det tar hälften så länge att lära sig att köra en automat än manuell. Jag tror dock att man inte alltid kan lita på en sådan mätning för det är högst individuellt hur länge det tar för dig. Det kostar ofta mycket mer än man har räknat med och för de flesta brukar planeringen spricka så glöm exempelvis intensivkurser om du inte övningskört dessförinnan (något som trafikskolorna inte alltid berättar om).
Jag tror dock att du med en manuell bil snabbare kommer att se vad bilkörning handlar om; börjar snabbare se hur regler fungerar i trafiken, börjar planera din körning m.m. i stället för att ägna mycket tid under din körning åt vilken växel du ska ha. Viktigt är att du har lärt dig så pass mycket att du känner att du vågar ge ut díg själv på vägarna. Känn dig inte stressad. Inlärningen brukar gå upp och ned beroende på många faktorer som din ålder, din fokus eller helt enkelt hur du mår den dagen. Öva gärna för mycket än för lite; på uppkörningen kan du få fel på det som är färdigtövat, om du är stressad, har otur eller gör ett bedömningsfel. Jag har i alla fall gjort löjliga misstag (som att stanna med hjul strax efter en stopplinje).
Lycka till!
Jag lärde mig växla på under en timme. Sedan är det bara att automatisera det och lära sig att ”känna” när det är dags att växla. Man kan t.ex. höra på motorljudet.
I framtiden antar jag att alla bilar kommer att vara automatväxlade, så frågan är hur nyttigt det är att lära sig manuellt?