Start > Körkortsforum > Regler för sväng med övergångs…

Regler för sväng med övergångsställe

maddo 2011-03-18 08:35 ! Citera #
Var i en korsning och skulle svänga höger (högra filen går både rakt fram och till höger), när trafikljuset slog om till grönt svängde jag höger, men direkt efter svängen var det ett övergångställe med trafikljus som lyste rött (ingen gick över just då) så jag stanna, vilket gjorde att jag fick stanna lite ut på vägen och bilen bakom som oxå skulle svänga höger inte kunde göra det. Han börja tuta som en galning och vifta att jag skulle köra. Min fråga är då... ska jag köra eller ej?
Jag anser att man borde stanna, är ju rött. Men åandra sidan stoppar man ju upp trafiken då, vem hade rätt, han eller jag?
Gäst 2011-03-18 18:27 ! Citera #
Han har rätt
DanielBergström 2011-04-04 19:10 ! Citera #
Han hade rätt, fast det var också bra tänkt av dig. När det gäller bevakade övergångsställen så måste du ge företräde för fotgängande som ”går” över vägen, fast då måste dessa fotgängade ha gått över när det var rött för dem som är dock fel av dem. Så det skulle ha varit du som skulle ha tutat för att visa att du måste iväg, så du inte blockerar trafiken bakom. Om jag skulle hamna i denna situation så skulle jag bara ta det lugnt och låta det gå över igenom att vänta i några sekunder. :)
Gäst 2011-04-21 12:13 ! Citera #
Det röda ljuset vid övergångsstället gäller väl bara för de som kör rakt fram (d.v.s. de som kom från ditt ”vänster” innan du svängde och skulle åt samma håll som du) eller har jag fel?
Jonathann 2011-04-28 19:16 ! Citera #
Han hade rätt i det fallet. Eftersom det var rött så skulle du ha kört. Men det är helt rätt tänkt. Även fast det är grönt för dig så är det inte bara att köra, det kunde ha varit grönt även där och någon som gått över. Det jag skulle göra i den situationen är att jag skulle redan innan jag såg att det slog om till grönt börja spana om det är några gångare som har tänkt gå över och sedan då det har slagit över till grönt slå ett snabbt öga igen och även slå ett snabbt öga på ”gåman gubben” och se om han var röd eller grön. Alltså inte bara köra på som vanligt. Jag hade en liknande situation då jag körde upp fast tvärt om. Det var grönt och det kom cyklister och gångare. Bilen bakom tutade som fan, men jag fick beröm av kontrollanten som jag körde upp för efteråt för att jag visade förståelse och hänsyn för andra i trafiken och att det finns idioter överallt :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor