Jag förstår inte hur man ser skillnad på motorvägspåfarterna
Jag har en fråga som jag fortfarande inte fått klarhet i även fast jag har frågat min körlärare. När man kör på påfarten till motorväg / motortrafikled så kan det ju vara en dum eller snäll påfart (dum = man måste byta fil eftersom påfarten tar slut, snäll = påfarten fortsätter i en egen fil) Hur vet man skillnaden på dessa INNAN man kommer ner på vägen? Om det är en dum påfart måste jag ju blinka för att visa att jag vill in i körfältet, men jag ser ju inte om det är just en dum eller snäll försen jag är nere och ser om det är mer än ett körfält breve påfartssträckan, blinka måste man göra tidigare, min lärare sa så här: Om du ser en vit skylt med pilar innan du åker ner på påfartssträckan så är det en snäll påfart, jag har aldrig sett en sån även om det varit en snäll? Är det jag som har missförstått eller är det jag som varit ouppmärksam? (har inte åkt motorväg efter att han sa detta så jag kan ha varit ouppmärksam)
Vore jätte snällt om någon kan hjälpa mig då jag ska köra upp nästa vecka och fortfarande inte vet detta.
Det är svårt att se innan man kommer ut. Visst kan det finnas skyltar som hjälper till, men det är inget som generellt finns överallt.
Man kan se det på markeringarna mellan körfälten, om det är korta, tjocka streck så är det en ”dum” påfart. Är det ”vanlig” vägmarkering så är det en ”snäll” påfart.
MEN om jag vore i dina kläder skulle jag inte oroa mig för mycket. Jag lär mina elever att behandla alla påfarter som ”dumma” (om de inte ser att just den här är en ”snäll”), dvs blinka tidigt och planera för att byta körfält. Så fort de inser att det finns ett nytt körfält måste de såklart avbryta körfältsbytet eller byta tillbaks om de redan hunnit ut till vänster.
Än så länge har de inte haft någon synpunkt på detta på någon uppkörning, och det beror nog på att de allra flesta påfarter är ”dumma”.
Hej!
Ja håller med föregående talare, fast de är ju enklare att tänka att du ser till att öka farten så märker du om din påfart inte är snäll genom att den kommer ta slut precis innan du går ihop med motorvägen. börja bara blinka på och få koll på läget så löser sig situationen nästan av sig själv.
Ta de lugnt så märker du snart hur bra du är!
Okej, tack för era svar
hur tidigt blinka på påfart kolla backspegel sidan döda vink sen blinka eller tidigare
Senaste foruminläggen
Rubrik