Stockholmssvängen = ?
Jag hörde också detta ”stockholmssvängen” idag på trafikskolan. Halvsov lite, så kan itne förklara, någon annan som kan??
Jag är relativt säker på att den s k stockholmssvängen innebär den typiska, lite krångliga, vänstersvängen man ofta råkar utför i Stockholm City. Det som definierar den är att alltid högerregeln gäller samtidigt som det är övergångsställen åt alla håll och kanter + cykelbana vid korsningen. Det är alltså mkt att tänka på, vfr det är viktigt att vara extra uppmärksam vid sådana trafiksituationer!
Såna svängar finns i Göreborg med, varför just Stockholmssvängen?
Nej, det är inte det som Stockholmssvängen innebär. Om du står och ska svänga vänster i en korsning, kan du svänga samtidigt som en bil som står framför dig och också svänger vänster. En s.k Stockholmssväng, när ni båda kan svänga samtidigt.
--- båda bilar svänger samtidigt, naturligtvis, men vitsen är att de har varandra på HÖGER SIDAN; det är en smidig ”kortsväng”, men en sorts vänstertrafik.
I Frankrike, t ex, gäller högertrafik där också : bilarna går runt om varandra, och har varandra på VÄNSTER SIDAN vid svängen... vilket ofta leder till hopplösa låsningar.
Har aldrig råkat ut för det i trafiken trots tio år på nacken, kan nog vara användbart i snäva korsningar med ringa trafik, men knappast i vardagliga stadskörningen.
Johanmc: den svängen gör vi alla flera gånger om dan, i alla vägkorsningar, men den är så självklar för oss att vi inte tänker på att den är ett undantag från högertrafikregeln.
Och, som sagt, den är inte självklar i andra länder.
I de flesta fall är det enklast att vid vänstersväng samtidigt som en mötande möta den som svänger vänster samtidigt till vänster, i många signalreglerade korsningar är det till och med anvisat via vägmarkeringar att vänstersvängande förare skall möta mötande som också svänger vänster till vänster. Detta är ett undantag från påbudet att möta mötande fordon till höger, det är ju också påbjudet att möta till vänster, trots högertrafik, om man möter en vägmaskin i väghållningsarbete som framförs på sin vänstra sida i färdriktningen, eller om man möter en spårvagn eller ett järnvägståg på en plats där spåret är placerat på högra sidan i fordonsförarens färdriktning (men jag undrar verkligen hur vanliga såna trafiksituationer är).
I Frankrike och Belgien är det såvitt jag vet, till skillnad från Sverige, förbjudet att hålla till vänster vid möte vid vänstersväng, kanske för att de länderna vill undvika ”vänstertrafik”. Två fordonsförare som svänger vänster samtidigt måste alltså alltid passera varandra till höger, för att svänga vänster bakom varandra, kanske utom i de vägkorsningar där det är anvisat att vänstersvängande fordon skall möta mötande som svänger vänster samtidigt till vänster.
Senaste foruminläggen
Rubrik