Start > Körkortsforum > Intensivkurser?

Intensivkurser?

hannawernerod 2011-02-17 23:19 ! Citera #
Hejsan.
Ett alternativ till den vanliga körskoleutbildningen är vad jag har förstått en intensivkurs.
Är det någon som har gått en sån och som kan kort förklara hur en sådan går till?
Jag har tyvärr inte kommit så långt med körningen som jag skulle ha velat och fyller nu 18 om en månad.
En intensivkurs skulle därför vara ett bra alternativ.
Är det dyrare än vanlig utbildning?
Hur länge pågår en intensivkurs?
Får man sitt körkort direkt (förutsatt att man klarat körproven)?
Gäst 2011-04-22 20:49 ! Citera #
Ja har nu gått intensivkurs .. kursen är två veckor inte dyrare än vanlig .. första dagen ser din lärare hur många lektioner du behöver köra .om du har kört mycket innan behöver du ju öva mindre .. det är tuffa två veckor men de är bra att få det gjort under kort tid. ja fick min uppkörningstid en vecka efter kursen var slut för det var fullt . annars hade jag fått två dagar efter kursen slut .. så körkortet får du på kort tid om du är duktig o plugga de tvåveckorna ..
johanlake 2011-04-27 16:22 ! Citera #
Det kan väl vara bra ibland.. Men det kan ju vara väldigt dyrt. Jag föredrar att träna hemma
Maxt 2011-05-22 22:57 ! Citera #
Jag gick en enveckas intensiv när jag började på min körkortsutbilding. Det var lärorikt, men det var inte tillräckligt för att jag skulle klara uppkörningen.

När jag väl lyckades ta mitt körkort, flera år senare, valde jag istället att ta två-tre lektioner per vecka under tre veckor. Tillsammans med övning hemma, inte bara övningskörning, utan även bara läsa igenom anteckningar och tänka igenom tidigare lektioner, gick det jättelätt den gången.
livan_91 2011-06-23 07:02 ! Citera #
Jag ska gå en två veckors intensivkurs. Jag har gått 20 lektioner på körskola men känner att jag behöver vara på ett mindre ställe när jag ska öva, där det inte är så mycket trafik. Det kostar cirka 12 000 där jag ska gå och jag hoppas hoppas hoppas på att det kommer gå vägen! Jag pluggar en massa nu veckorna som är innan. Och försöker övningsköra med pappa men han har ju sällan tid till detta. :(
Men vi får väl se hur det går.
Gäst 2011-07-18 00:27 ! Citera #
Jag ska ta en tvåveckors intensivkurs på cirka 20 lektioner (60 min/lektion) nu i augusti, vilket jag kommer betala 12400:- för (kommer gå den i Stockholm). Har du inte kört alls innan kommer trafikskolan säkert rekommendera att du kör uppemot 30 lektioner under tre veckor.

En intensivkurs är väl egentligen inte dyrare än något annat alternativ om du ändå tänkt att köra på körskola - tvärtom kan du ofta få rabatterat pris om du betalar för många lektioner på en gång. Däremot blir det ju såklart billigare om du varvar att köra på trafikskola med att köra privat, och sen kan det ju också vara svårt att lägga ut en så stor summa vid ett tillfälle (tar du någon lektion i veckan under några månader blir ju betalningarna mer utspridda). Förutsatt att man klarar teorin och uppkörningen, samt lyckas få tid för dessa två direkt efter intensivkursens slut, så får du ditt körkort på en gång :)
henrikjojo 2011-07-21 15:40 ! Citera #
Tror att det är bättre att lära sig över lång tid, då behöver automatiskt repetera saker man tidigare lärt sig. Dessutom så måste det ju vara något av en chansning att boka en intensivutbildning med ett visst antal lektioner med tanke på hur olika snabbt man lär sig. Säg att man köra 20h, då är det ju inte så kul att efter 10h känna sig klar och därmed så har man kastat bort ett antal tusenlappar i sjön.
ekvatio 2011-08-21 18:38 ! Citera #
henrikjojo
Tror att det är bättre att lära sig över lång tid, då behöver automatiskt repetera saker man tidigare lärt sig. Dessutom så måste det ju vara något av en chansning att boka en intensivutbildning med ett visst antal lektioner med tanke på hur olika snabbt man lär sig. Säg att man köra 20h, då är det ju inte så kul att efter 10h känna sig klar och därmed så har man kastat bort ett antal tusenlappar i sjön.

Om man inte har en trafikskola som ger pengarna tillbaka för de körlektioner du inte behöver använda, finns en del som gör det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor