Start > Körkortsforum > Blinka i cirkulationsplats?

Blinka i cirkulationsplats?

DanielBergström 2011-04-04 11:16 ! Citera #
Becca wrote:Såsom jag har lärt mig är det:

Ska jag köra höger: Blinka höger.
Ska jag köra rakt fram: Blinka inte (varken höger eller vänster) förrän jag ska visa att jag ska köra ut ur rondellen och då jag blinkar höger.
Ska jag köra till vänster: Blinka vänster fram tills jag ska visa att jag ska köra ut ur rondellen och då blinkar jag åt höger.

Det är inte bara blinkers som du måste ha koll på, det är lika viktigt att kolla backspegeln samt höger sidospegeln när du kör in och ut ur cirkulationsplatsen.
Det är ytters viktigt med dessa instruktioner om du kör in på en dubbel filig cirkulationsplats, så en olycka inte inträffar.

Själv tycker jag inte om rondeller :)
Gäst 2011-04-19 08:49 ! Citera #
Man märker väldigt tydligt vilka som har tagit sitt körkort i nutid eller för ex antal år sedan. De som har tagit i nutid blinkar allt som oftast och visar tydligt när man har tänkt svänga ur rondellen. Tyvärr så gör merparten av trafikanterna inte det. Detta resulterar i att idén med rondeller haltar lite eftersom körandet hackas upp iallafall för att bilister inte kan visa om de har tänkt köra ur rondellen eller ej. Detta förhindrar andra trafikanter från att köra in i rondellen.

Detta ger även upphov till olyckor. Har sett flera gånger bliar som chansar på att bilen i rondellen ska svänga ut och därför kör in i rondellen och då håller på att krocka med bilisten som inte alls hade tänkt att svänga ur.
Gäst 2011-04-21 10:51 ! Citera #
beccis
Becca
Såsom jag har lärt mig är det:

Ska jag köra höger: Blinka höger.
Ska jag köra rakt fram: Blinka inte (varken höger eller vänster) förrän jag ska visa att jag ska köra ut ur rondellen och då jag blinkar höger.
Ska jag köra till vänster: Blinka vänster fram tills jag ska visa att jag ska köra ut ur rondellen och då blinkar jag åt höger.

Jag har också lärt mig på detta sätt! :)
Det är väldigt bra att vara tydlig och visa för den resterande trafiken vad man har för avsikter :)
Detta gör att det inte uppstår några problem i trafiken :)
Dock anser jag att det är mycket viktigare att blinka ut än in i rondellen, för det är där många gör fel. Jag tycker verkligen inte om när folk inte blinkar. Speciellt om jag ska köra in och det är mycket trafik. Då brukar vissa blinka i sista sekund eller inte alls om de ska svänga vilket resulterar i att jag inte kan köra in eftersom jag inte vet om de ska fortsätta eller svänga och då bildas det onödiga köer som inte borde uppstå!

Själv tycker jag att blinka in i en rondell är väldigt otydligt, särskilt i stora rondeller med något stort i mitten (t.ex. en gigantisk rondellhund :lol: ) . Hur ska jag kunna veta var du kom ifrån från början - och därmed var ditt ”vänster”, ”höger” och ”rakt fram” är? Skapar bara onödig förvirring.

Att blinka ut från en rondell är dock alltid en bra idé. 8-)

EDIT: Ville bara klargöra att jag inte har någon koll på vad som faktiskt gäller. ^Detta är bara min åsikt om hur det borde vara.
trafikläraren 2011-04-27 00:38 ! Citera #
Att blinka vänster när man skall till vänster i en rondell tycker jag är en viktigt del i rondellkörning. Man vill ju vara så tydlig som möjligt, samt att de som står rakt fram alltså i din motsatta riktning om det skulle vara som en korsning kan se i god tid att du skall svänga vänster, även fast det inte är lag på denna blinkning.
Susanna 2011-05-12 16:41 ! Citera #
Att blinka in i en rondell är ej nödvändigt, däremot är det av YTTERSTA vikt att man blinkar UT! Även om du så att säga ska ”rakt fram” så vet oftast inte de som ska in i rondellen var du kommer från. En rondell ska ses som EN OÄNDLIGT LÅNG VÄG och du blinkar självfallet ut när du kör av denna väg! Försök sprida detta budskap, trött på alla som inte blinkar ut från rondeller!
zecez 2011-05-14 09:09 ! Citera #
Att blinka åt vänster när man kommer in i en cirkulationsplats är ju bara allmänt förvirrande för att man åker ju inte direkt åt vänster (medsols) utan blir tvungen att köra motsols först. Jag anser därför att det är helt onödigt att blinka åt vänster då förvirring t.ex hos gamla personer kan uppstå. Ett bra exempel på en situation som denna var min farfar som blev tillsagd av min kusin att svänga vänster i rondellen, han tog det lite för ordagrant men som tur var kom det inga mötande bilar :D .
Gäst 2011-05-24 13:56 ! Citera #
Av rent intresse kan jag nämna att jag kört med två olika lärare, på respektive olika trafikskolor. Deras åsikter skiljde sig i denna frågan när det kom till att blinka IN i rondellen när man ska RAKT IGENOM.

Trafiklärare 1 ville att man blinkar in i rondellen trots att man ska rakt igenom, Trafiklärare 2 hävdar att man INTE ska blinka in.
Att man ska blinka ut sig är självklart.
bajen12 2011-05-29 17:58 ! Citera #
Jag blinkar aldrig när jag ska in i en cirkulationsplats, däremot alltid när jag ska ur. Det är väl däremot inte fel att blinka när man ska in i en cirkulationsplats, det är väl personligt hur man gör.
Gäst 2011-06-09 23:09 ! Citera #
Skönt att läsa detta, alla verkar säga samma sak. Jag och min pappa har diskuterat det här ämnet ganska mycket och kommit fram till samma sak som ni här skriver! Bra att veta att andra tänker som jag!
Gerdan 2011-06-11 19:13 ! Citera #
Själv blinkar jag faktiskt endast när jag ska ut ur rondellen. Ska jag däremot höger i rondellen så blinkar jag innan rondellen. Min bilskolelärare nämnde faktiskt aldrig någonting om att man skulle blinka vänster innan rondellen innan man körde in i den, men jag har ju klarat mig bra i alla fall! ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 13:56
10
I dag 06:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo