Start > Körkortsforum > Kuggat första gången, vad tänk…

Kuggat första gången, vad tänka på tills nästa gång

Becca 2011-02-09 10:54 ! Citera #
Kuggade tyvärr min första uppkörning jag hade igår den 8e :(:( fast både jag och min körlärare tycker jag borde fått godkänt men aja.
Jag hade min mobil på och den ringde mitt i allt så det stressade mig så det har jag lärt mig att komma ihåg att stänga av mobilen iaf.
Tänkte höra vad man ska tänka på lite tills nästa gång?

Jag kuggade för han tyckte inte att jag anpassade min hastighet efter sikt och ibland lite dålig placering och sedan råkade jag göra lite fel i en rondell men det flelet kom jag själv på att gjorde, han tyckte inte jag sökte av tillräckligt typ fastän jag tyckte det och körlektionen innan jag hade sa min lärare att hon glädjeligen att släppt iväg mig med ett körkort i handen för hon tycker jag kör tryggt, sedan spelade ju nerverna in lite men ändå, Så tänkte höra vad man ska göra, Om man ska överdriva allt och typ sakta in och även fast det är grönt och helt fritt? såna saker. Var riktigt nervös.
Gäst 2011-02-10 00:42 ! Citera #
Du ska tänka på att va du tycker inte spelar någon som helst roll, så sitt inte o tänk när du kör att ” aah detta gjorde ja bra eller gör ja såhär så klarar ja det”, dom går som sagt inte efter vad du tycker . sen så som du skrev, du ska ÖVERDRIVA ALLT, kolla i speglar, dödavinkeln, och anpassa farten, även om du har klar sikt behöver du inte stressa upp dig något, kör lungt.. och ha rörlig blick, vrid och vänd på huvet.. och försök att inte vara så närvös, det kan förstöra så otroligt mycket..

Ett annat bra tips kan vara att påpeka felen du märker du gör direkt, så på de viset visa den du kör upp med att du är medveten om vilka fel du gör.

Lycka till
Becca 2011-02-10 15:11 ! Citera #
Tack för svar, Nej det är ju inte vad jag tycker som spelar roll, men det kändes bra när jag körde, men jag håller bra, jag gjorde misstag och det kan vara på just det det föll, så nästa gång är jag förhoppningsvis mindre nervös med, (tror det va det som ställde till det sist mkt) och jag ska träna lite i slutet av veckan/helgen och har delat upp en körlektion så jag inte har en 40 min lektion innan, tror mitt huvud går på högvarv om jag ska fokusera så stenhård med nervositet inblandat så jag kör bara 20 min innan uppkörningen istället :) Tack för tipsen, jag ska helt klart vrida på huvudet och överdriva och fantisera och så då. ex. där är det trångt, det kan komma en bil osv. Är jättetacksam för era svar om hur man kan få ner nervositeten, vad för samtalsämnen man kan ta upp, (jag är inte bra på att prata själv men jag blir lugnare så än om det är helt tyst i bilen)
Bernstein 2011-02-10 18:15 ! Citera #
Jag körde upp idag och det var på ungefär det samma det föll. Fick en olustig känsla redan innan på körskolan då jag skulle dit med en lärare jag inte kände, och sedan fick köra hennes bil jag aldrig kört förut. Visst är det väl så att bilen i sig inte är så viktig vid det här laget, men känslomässigt vill man ju ha det man är van vid. Jag och läraren körde ett tag innan vi åkte till trafikverket, det verkade på henne som hon inte alls trodde på mig. Själv vet jag ju att jag kan prestera tillräckligt bra, men man är ju känslig för minsta lilla. Olikt din lärare så sa hon inget tröstande direkt.

Men det är ju verkligen inget konstigt att kugga första gången. Min kompis behövde 4 försök.
Becca 2011-02-10 22:08 ! Citera #
Usch va nervöst och hemskt, ja det är ju betryggande att ha samma bil man övningskör med och är lite van vid. Man får försöka tänka på de sakerna till nästa gång man kör upp det man missade på, men det kändes bra att min körlärare är på min sida iaf eller så för hon är bergssäker på att jag fixar det :) så det känns skönt iaf och jag känner mig bekväm med mitt upplägg innan uppkörningen och som sagt överdriva allt man gör när man kollar och med hastighet och så. Jag har även mailat trafikverket och frågat om man på ngt sätt kan få reda vad för trafikinspektör man får innan men det kunde man inte men man kunde önska att inte få nån speciell, så jag har önskat att inte får den där surgubben igen, så man får försöka skaka av sig det dåliga och se framåt och satsa gärnet på nästa uppkörning! Detta fixar vi men lite extra träning och fokusering, det som sabbar för en mest är en själv genom nervositeten tror jag. Så tips på att minska sin nervositet vore toppen! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo