Start > Körkortsforum > Börja med automat??

Börja med automat??

Gäst 2009-07-25 18:13 ! Citera #
Jag tror det är bättre att bärja med manuell. Har själv kört manuell över ett år och nu prövat automat. Det är ganska stor skillnad och jag tycker att mkan lär sig bättre om man börjar med manuell. Det är lika bra att lära sig manuell direkt annars blir det nog bara svårare sedan om man inte ska ta körkort för automatlåda förståss.
Fegen 2009-07-25 19:19 ! Citera #
Det allra krångligaste med att köra bil är för många att växla. Men att först börja lära sig med automat är väll inte så smidigt iom att man till slut måste lära sig med manuell med. Så ta manuell växellåda direkt =()
Gäst 2009-07-25 20:37 ! Citera #
Det finns en klar fördel med att börja med automatväxlad bil eftersom man då kan koncentrera sig mer på körningen. Själv körde jag med en manuell bil och det tog lång tid att lära sig att växla utan att titta på växelspaken. DEt är nog ändå bättre att öva med manuell låda. Men hur du än gör, så ge aldrig upp.. det får ta den tid det tar. ;) //Galaxy
TimpZ 2009-08-24 19:44 ! Citera #
Börja med att köra privat på ställen där ingen annan finns. Nöt in växelskiften och ta det den vägen istället. Annars blir du nog väldigt förvirrad när du ska börja köra med växellåda helt plötsligt
Knutte 2011-04-10 18:49 ! Citera #
Det är både och, men om du börjar med automat så blir det enklare att lära sig det andra (placering och köra överhuvudtaget) utan att behöva tänka på att växla. Men det kan ju vara lite olika från person till person att lära sig växla efter det.
felix_heino 2011-04-12 16:48 ! Citera #
Jag skulle säga att automat växlad är sämre att börja med, om man ändå ska köra upp med manuell växlad. Vrf inte köra med manuel direkt?`
Gäst 2011-04-19 09:07 ! Citera #
Jag håller med om att det nog är bäst att läsa sig med manuell från början. Annars blir det som att börja från noll igen om du lär dig först med automat och sedan med manuell. Bättre att det tar lite längre tid, men att du då verkligen kan köra bil.

Sedna när du har körkort så kan du juh välja att köpa en automat om du tycker det är trevligare att köra en sådan
Ellinor 2011-04-20 18:50 ! Citera #
Det är du själv som avgör vad du egentligen behöver i din situation. Att köra med automat är inte helt fel. Jag ångrar att jag inte gjort det från början och sedan lärt mig att växla efter att ha kört något år. Under uppkörningen sade examinatorn att jag i och för sig kan tillämpa trafikregler, tittar bra m.m. men att jag är urusel på att växla vid rätt tidpunkt vilket i vissa ögonblick tar energi och tid från annat under körningen. Jag missade uppkörningen på detta och det känns tungt, särskilt med tanke på att jag är tvungen att övningsköra med tre olika bilar och timingen verkar fungera olika på dessa (men det kanske lossnar efter ett tag). Rekommenderar dig att börja köra ”både och” så får du prova dig fram. Vill du bara köra med automat så gör det!
antew 2011-07-11 19:25 ! Citera #
Jag tycker helt klart du ska börja med automat. Då är det lättare att känna sig säker på vägen och hantera bilen innan man lägger till växlingen.
hamiat 2011-07-15 01:37 ! Citera #
Jag tycker själv att man ska köra på manuell när man endå ska lära sig allt från början. Fast det är ju bara det jag tycker. När man väl lärde sig att växla, vilket försig inte tog så lång tid, så gick det rätt så automatiskt. Med undantag på osmidiga växlingar xD.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest