Vad är era största svagheter och styrkor i trafiken?
Hej.
Skulle vara intressant att veta vilka era största svagheter och styrkor i trafiken/själva bilkörningen är (?)
Det jag personligen är lite mindre bra på är nog främst att komma iväg snabbt med grundgas och dragläge samt själva avsökningen.
Dela gärna med er av era brister så kanske jag kan vara till hjälp. Min körlärare har berömt mig en hel del och betonat mina styrkor också, tex. parkering, planering, etcetc.
Era styrkor är givetvis också av intresse
Min svaghet är att jag missar hastighetsskyltar. Främst efter sväng i korsning men även på vanlig raksträcka. Vid korsningar så tror jag att jag är så fokuserad på färgen på trafiksignalen, avståndet på framförvarande bil, uppsikt så inga gående och cyklister är på väg över vid sväng. Eftersom hastighetsskylten vid korsning sitter så nära så missar jag den ofta. Det enda sättet att bli bättre på det är nog att köra med ”högläsning” av trafiken, alltså att hela tiden säga vilken information jag ser på vägar, skyltar, bilar etc.
Att inte komma upp i hög hastighet som du beskriver - beror det på rädsla eller att du helt enkelt inte har den rätta tekniken ännu, tror du?
Mitt största problem är också att jag har svårt att komma iväg. Först handlade det som start, nu senare är det mer att komma iväg ordentligt på påfarter till motorväg. Men så kom min lärare och jag på att jag skulle sitta bredvid henne när hon körde iväg, och sen gjorde jag samma sak (=imitationsinlärning), och genast gick det mycket bättre!
Så det är ett tips. Låt läraren göra det svåra momentet, sitt bredvid och ”känn” i bilen hur det känns (typ hur hårt ska man gasa) och härma sedan efter!
Mina svagheter är sterss och det är allvarligt i körningen men det går bra annars.
Jag trodde att jag var hyssat duktig på att köra bil och eftersom jag läst att flickor har som tendens att undervärdera sig själv så fick jag lov att försöka ta i lite när jag kontaktade körskolan.
MEN det var mer än en sak som jag kanske skulle behöva träna på märkte jag när jag väl satt i hennes bil på skolan… Jag vet att man blir extra dålig första gången i en ny bil och med en ny person, speciellt när förhållandena är som de är. Men jag vart ändå brydd över att det fanns så mycket att anmärka på. Här måste jag ändå skylla på att jag faktiskt inte övat på att köra på det sätt de lär ut utan jag gått den gamla skolan och det var ju inte någon hit. I tillägg till detta så kommer jag från en liten by och trafiken där är väldigt ”lätt” att bevaka och här kom då lilltösen ifrån bygden och mått helt plötsligt vrida huvudet av sig för att se allt och ändå var det inte nog. Nej jag måste bara medge att det där med avsökning var svårare än jag trodde. Det tillsammans med allt nytt i ecodrivning gjorde att jag hade huvudet något lägre på väg hem och helt plötsligt känner jag mig inte så nära ett körkort i alla fall.
Det är klurigt sånt med avsökning. Men det funkar ganska bra för mig i stan men de är klurigare på landet.. Jag har svårt för placeringar på landet. Det är också svårt att kolla skyltar. Jag brukar komma på mig själv med att inte alls veta vad det är för hastighet eller veta om det är en huvudled eller inte.. Men mest skyltar som visar vart jag ska är svårt.. En annan svaghet är att jag inte alls är särskilt peppad på körkort och då går det ganska knagligt.. Körläraren är inte alltid den som säger att det snart är körkort. Men nu ta mig tusan ska det snart bli körkort! Det känns väldigt bra!
Mina svagheter är:
Jag vill inte köra in till Stockholm,jag tycker det är alldesles för rörigt,går för fort,cyklister,barnvagnar och folk bara går.
Men ska försöka köra in någondag och öva mig.
Mina styrkor:
hålla hastigheten och avståndet.
Mina svagheter (som troligtvis beror på att jag kör alldeles för sällan...) är att min blick inte är tillräckligt rörlig och att jag borde bli bättre på att accelerera efter korsningar - det senare är dock något som jag blivit mycket bättre på. Sedan har jag en förkärlek till kopplingen, som min trafiklärare kallar det, och måste lära mig att jag inte alls behöver trycka ner kopplingen så tidigt för att slippa motorstopp.
Mina styrkor är att jag är varsam och lyhörd, vet hur jag ska bete mig kring fotgängare och djur (möte med hästar är något som många bilförare är riktigt dåliga på, det vet jag själv som rider...), att jag är duktig vid järnvägskorsningar, har bra koll på högerregeln och hela tiden vill utvecklas för att bli en bättre förare ^_^*
Uppkörning om två veckor.
2 svagheter= Hur man räknar ut stoppsträckan och att köra i tätbebyggt område i tkorsningar, tycker det är svinsvårt med högerregeln fast att jag vet hur den gäller....
Senaste foruminläggen
Rubrik