Start > Körkortsforum > Dont drink and drive.

Dont drink and drive.

Gäst 2011-01-17 18:41 ! Citera #
Jag tycker att polisen borde ha mer alkohol tester.
Det finns ofattbart många som kör i fyllan inte bara sammadag utan även dagen efter.

Då polisen väl har kollarna så står dom där på Tisdagar och Onsdagar kl15.00. Ojdå hur många får sitt straff då?
Visst, de finns folk som dricker då också, men flest folk dricker alltid på helgerna, och de är då poliserna borde stå där och be folk blåsa, Natt som dag.

Jag har sett så pass många köra i fyllan. Vissa gånger har det gått bra och vissa gånger har man sätter bilar i husväggar, stolpar, diken, alltså mindre bra.

Nu kommer jag från norrland och det är om detta ställe jag inriktat mig på. Jag vet tyvärr inte om det är samma problem i övriga Sverige. Men om någon har lust att berätta så är det bara skriva.
Gäst 2011-01-27 03:11 ! Citera #
Håller med, tycker absolut att man bör ha bättre koll och kontroller under helgerna då det är som vanligast att folk dricker, men det kräver ju en hel del resurser också, och vi har ju inte obegränsat med poliser direkt, däremot borde man se till att ha alkolås på alla nya bilar så vi på sikt kan minska fyllekörningen radikalt :P
Emma00 2011-01-31 16:23 ! Citera #
Jag håller absolut med dig! Det är läskigt hur många som kör rattfulla! Och skärpta kontroller är ju en jättebra idé, det är nog också viktigt att få folk att förstå att det inte är en bra idé att köra onykter endast för att inte bli fast i en kontroll, utan att det är viktigt pg a den stora olycksrisken!
Gäst 2011-02-01 13:50 ! Citera #
Absolut borde dem det!
Längtar tills alla bilar har något typ av alkolås, så de verkligen inte kan komma undan.
Men ellerhur, det vore jättesmart?! Dock ska man inte kunna ”fuska” genom att låta någon annan blåsa. Ne, nått ska man komma på.
Gäst 2011-02-22 15:53 ! Citera #
Under mina universitetsstudier så hade vi 2st 3månaders praktikperioder där vi fick vara antingen i Sverige eller i utlandet. Jag valde under min andra period att befinna mig i Nord-Trøndelag, Norge. Där jobbade jag på en skola i kriminalomsorgen men fick även pröva på att praktisera på ett fängelse.

Under fängelsetiden gick jag en kurs där man försökte lära de intagna hur alkohol och droger påverkade kroppen och där de fick svar på myter samt berätta sina egna erfarenheter kring fyllekörning (för det var som regel det de satt inne för). De dagarna skrämde livet ur mig och jag vart nästan paranoid när jag fortsättningsvis skulle ut i en bil, säker på att alla vi mötte hade druckit eller var höga på något.

Männen som jag satt och lyssnade på berättade att de åkt från fester med för mig dödliga doser av alkohol i kroppen, satt sig i bilen och prövad att köra hem. En del av dem hade lyckats och ”bara” haft sönder grannarnas staket, häckar och kört på soptunnor och brevlådor.
De andra hade dundrat in i bergsväggar, haft sönder en lyktstolpe för att så flyga 30m och ha sönder en annan och en tredje hade blivit lam från midjan och ner efter att en ”kompis” fyllekört och krockat med en lastbil.

Man tror inte sådant här förrän man träffar dessa människor och hör det med egna öron, men det är fruktansvärt att det sker. Att människor gör sådana omdömeslösa val och blir en fara för sig själv och andra vill man inte tro på. Jag hoppas att ingen av er väljer att köra berusad någon gång för inom loppet av ev sekund så kan allt vara över. Är en fest verkligen värt det?
angelique99 2011-02-27 21:10 ! Citera #
Jag kör alldrig rattfull,jag kör inte alls dagen därpå för jag känner att min reaktionstid och att mitt omdöme är så försämrat.
Inte värt att riskera att köra på någon eller köra av vägen själv.
Jag kör inte när jag har feber heller och det tar mig lång stund och många kaffekoppar innan ögonen hinner vakna på morgnen och orka köra bil.
Jag tänker ofta att den jag möter kanske är drogpåverkad?,läskigt””
Gäst 2011-02-28 15:30 ! Citera #
Ja, tycker verkligen att de borde ha fler kontroller, men polisen har begränsat med resurser och därför kan de inte finnas överallt för att få folk att blåsa. Det är nog minst lika viktigt med förebyggande åtgärder som kontroller - men vissa personer tar ju inte åt sig av varningar och tror att det inte gäller dem, tyvärr. Själv skulle jag aldrig någonsin riskera att fysiskt eller psykiskt skada mig själv eller någon annan genom att köra onykter. Då kan man lika gärna åka kollektivt eller ringa efter en taxi om man inte kan gå hem själv. Eller ringa en nykter vän som kan hämta en. Det är så fruktansvärt onödigt att riskera sitt och andras liv bara sådär...
Matilda55 2011-03-23 19:47 ! Citera #
Det vore ju inte fel om det fanns fler kontroller, nej. Men det är samtidigt en fråga om resurser - och polisen kanske inte har möjlighet att prioritera det här? Jag måste säga att det är väldigt väldigt sällan jag ser en blåskontroll när jag är ute. Jag ser däremot väldigt ofta poliser som med hjälp av laser kontrollerar hastigheter, men då kan man fråga sig vad som är farligast - för hög hastighet eller rattfylleri?
Gäst 2011-04-19 09:05 ! Citera #
Tycker inte att det var en dum idé med alkolås i alla nya bilar. Dock finns det andra saker som kan ge utslag på alkomätarna. Så tills man har tillräckligt exakta mätare, så tror jag att man får avakta med den delen.

Dock håller jag helt med om att det är skämmande hur många som kör alkohol-/drogpåverkade. Dock får man tänka på att de flesta olyckor faktiskt inte sker med människor som är påverkade.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest