Start > Körkortsforum > Barn i bilen?

Barn i bilen?

millys 2010-11-23 10:06 ! Citera #
Får man ha barn i bilen vid privat övningkörning?
Gäst 2010-11-23 13:35 ! Citera #
Tror inte att det finns någon regel om att man INTE får det. Men jag är inte säker.
JohSme 2010-11-24 15:26 ! Citera #
Hej! Finns väl ingen regel direkt men här gäller väl sunt förnuft istället. Att ha ett barn i en bil som övningskörs är kanske inte så bra då risken för olycka ökar med en oerfaren förare vid ratten. Ofta är väl tyvärr sådana situationer ofta väldigt passande att övningsköra, om t.ex. hela familjen ska iväg till landet så är det ju ett ypperligt tillfälle för en som övningskör att få testa olika sorters körning. Däremot har jag hört tidigare att man inte får övningsköra om man har ett mål som man ska till? Exempel: Hela familjen ska hälsa på mormor, du får inte övningsköra eftersom det finns ett mål med resan. Vet inte om detta stämmer eller inte så här får väl någon mer kunnig hoppa in och svara? Lycka till med Körkortet iallafall! :)

//JohSme
carinas 2010-11-27 12:31 ! Citera #
Om det nu är så att man inte får ha mål med körningen så är de väl lite krasst då man har mål tillbaka till körskola el hem ex när man kör.
Skulle de vara regelbrott så kan man ju låtsas att man inte ska egentligen till den platsen man hamnar på.
Hur ska någon bevisa att man ska mot ett mål?
Fast kan ju vara olyckligt ifall barn i bilen blir tillfrågade och de avslöjar en.
Då finns det en lösning på skvallarnde passagerare- säg att dom inte får tala med främmande och man själv som förare tvingas svara. 8-)
korkortsjakten 2010-11-29 13:17 ! Citera #
millys
Får man ha barn i bilen vid privat övningkörning?

Det är enligt lag tillåtet.

Det har dock varit på tal om att förbjuda andra passagerare att sitta med i bilen.
o0Natta0o 2011-01-16 11:37 ! Citera #
Jag skulle aldrig våga köra med dottern i bilen under övningskörning. Dels för att jag är oerfaren förare. Och dels för att tappar hon tålamodet och börjar gnälla så kan jag tappa fokus på min körning.

Blir en annan sak när jag sen får kortet, och kommer då köra kortare sträckor ensam. Men inga långa resor på flera timmar utan undehållningsperson med ;D

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor