Blinka

övningskör 2010-11-07 22:19 ! Citera #
Finns det någon regel på hur långt innan som jag ska börja blinka när jag ska göra en högersväng? Jag kör på en landsväg.
Gäst 2010-11-08 19:11 ! Citera #
Jag tror inte det finns någon direkt regel. Det som gäller är väl att du ska börja blinka i tillräckligt god tid för att trafiken runtomkring ska kunna uppmärksamma det och så att det är tydligt vilken väg du ska svänga in på (t. ex. inte blinka före en busshållplats om det finns innan vägen du ska svänga på..)
pottatotte 2010-11-09 19:26 ! Citera #
Utöver just blinkningen så finns det också andra viktiga saker att tänka på vid just högersvängar, kontrollera om du har trafik bakom, gör tydligt tecken var det är du ska köra in genom att blinka, sänka farten och köra in mot kanten. Blinkandet gör du i god tid innan, men som Anna sa - var försiktig om det är flera vägar som svänger av mot höger så att du inte ger otydliga signaler.
sebbbbbbeee 2010-11-10 13:49 ! Citera #
Inga regler, dock ska man inte kunna missuppfatta vart och när du ska svänga. Min körskolelärare brukar säga till om jag blinkar för tidigt, tycker man känner det själv.
Anna-Karin 2010-11-21 10:47 ! Citera #
Blinka i god tid, men tänk på att om du börjar blinka i för god tid så slutar blinkersen blinka när du väl ska svänga och då glömmer man oftast att sätta på blinkersen igen vilket inte är så bra!
Gäst 2010-11-23 12:55 ! Citera #
Göra det i god tid

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo