Jag är verkligen glad över att få dela denna erfarenhet för att hjälpa andra som kämpar för att ta C-körkort.
Jag gjorde mitt prov i Eskilstuna, som har många cirkulationsplatser (Årby, Idun), komplexa avfarter och järnvägsövergångar runt Folkestaleden. Jag vill säga att det lugn och stöd som trafikinspektören gav mig idag verkligen ökade mitt självförtroende och hjälpte mig att prestera mitt bästa under körprovet.
Inspektören bedömde min körning utifrån ett helhetsperspektiv, snarare än att fokusera på små misstag. Till exempel kontroll av överhäng – jag gjorde det 8 av 10 gånger. Att missa det någon gång är inte avgörande om man inser det och rättar till det under provet.
Jag hade misslyckats tidigare, men klarade provet idag. Uppmuntran jag fick från trafikinspektören i Eskilstuna var oförglömlig. Att höra saker som “det är okej att göra misstag, men det är viktigt att inte upprepa dem” betyder mycket för elever som gör körprovet.
Om du tänker på fotgängarnas säkerhet, har koll på högerregeln och följer reglerna i cirkulationsplatser (särskilt rakt fram och vänstersväng), så kommer du definitivt att klara provet.
Utifrån min erfarenhet idag: när ett misstag väl har hänt kan du inte ändra det – men om du visar att du inser misstaget och inte upprepar det, så är du fortfarande på rätt väg.
Ett enkelt tips: I cirkulationsplatser, om du med lastbil tar ett extra körfält och inspektören fortsätter att leda dig genom flera cirkulationsplatser, betyder det oftast att du får en chans att rätta till ditt misstag. Se till att hålla dig i ditt eget körfält och inte blockera andra – särskilt vid Årby och Idun.
Samma sak gäller vid järnvägsövergångar och andra viktiga skyltar.
Fotgängare: glöm dem aldrig – även om det innebär att du måste stanna helt med lastbilen. Säkerheten kommer alltid först.
Tänk alltid på säkerhet och miljö.
Om jag klarade provet, tror jag verkligen att vem som helst kan göra det. Den professionalism, mognad och återkoppling som Trafikverkets inspektörer i Eskilstuna visar är av högsta klass och svår att jämföra med något annat.
Sist men inte minst:
Min recension skulle inte vara komplett utan att dela körsträckan. Här är en kort sammanfattning:
Höger från TRV
Nybyggd smal väg (många högerregler – var uppmärksam)
Extra uppmärksamhet innan cirkulationsplats (högerregel)
Mot centrum
Idun-rondellen mot centrum
Körde cirka 10 minuter i stadstrafik
Tillbaka till Idun-rondellen
Utfart mot Årby-rondellen
Mot Rosslingevägen (mycket smal och krokig väg – håll koll på hastighet 50 & 70)
Vänster in på D955 mot Torshälla
Backning vid gamla Elgiganten
Ut på Folkestaleden
Fortsätt hela vägen till trafikljusen vid Kungsgatan
Vänster mot Ståhlbergsvägen
Tillbaka till TRV