Körkortonline > Körkortsforum > Kört upp 6 gånger+eventuell di…

Kört upp 6 gånger+eventuell diskriminering pga diagnos

Lars I dag 18:39 ! Citera #
Till att börja med kan jag ju säga att jag har kört upp 6 gånger och kuggat. Mina lärare, i synnerhet min senaste som har väldigt bra resumé och är väldigt omtyckt och seriös, säger att jag borde klara uppkörningen då han tycker att jag kör mycket bra!

Ändå så går det inte bra. I början körde jag några gånger utan tillräcklig förberedelse, men med denna lärare har jag alltid varit väldrillad på uppkörningarna, alltså förberedd, inget tramsande eller dylikt! Ändå klarar jag inte det.Vid senaste uppkörningen sa till och med förarprövaren till min lärare att jag körde bra, men att något fattades och att han trodde att jag skulle få mitt körkort snart.

Då kommer vi osökt till den andra delen av min fråga. Nämligen huruvida förarprövarna kan se om man har en diagnos i sina datasystem. Jag känner att jag blir konstant motarbetad av dessa förarprövare. Har ni som har en diagnos också erfarenhet av detta? Tror ni jag är paranoid eller ser de detta på något sätt och bedömer att man ej ska ha körkort? Försvarsmakten har ju en extremt diskriminerande attityd gentemot NPF-diagnoser, så jag är lite rädd att även Trafikverket har det.

Tror ni jag är paranoid så skriv det, jag tar ej anstöt. Men jag hade inte skapat denna tråd om min lärare ej verkligen sa att jag var redo för körkortet.

Sedan blir man ju nervös inför provet också med tanke på att man har kuggat förut. Den nervositeten tar de inte hänsyn till alls och det känns som att jag blir extra hårt bedömd då jag har en diagnos.

Ligger det något i detta?
Anon I dag 22:31 ! Citera #
När jag kuggade (2 gånger) så berodde det på att jag var för nervös och gjorde misstag som innebar att inspektören fick ingripa.

Däremot så försökte jag aldrig skylla ifrån mig utan jag körde på och fortsatte öva och klarade till slut.

Jag själv är utländskt samt har socialfobi och lider av ångest, dom är där för att bedöma din körning, vad du har för etnicitet, handikapp eller diagnos är faktiskt irrelevant.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
2026-02-10 15:46
6
2026-02-08 20:23

Ladda ner Teoribok 2026 gratis

Teoribok – körkortsboken 2026 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo