Körkortonline > Körkortsforum > Angående Teoriprovet 2026

Angående Teoriprovet 2026

Michael 2026-02-10 15:46 ! Citera #
Gäst 2026-02-09
Frågorna är lika som du har pluggat men formulerade på helt annat sätt, jag pluggade på frågor (där flera har liknande) som jag kunde svara på typ sovandes, fick samma frågor på Trafikverkets prov MEN kunde tappa bort mig väldigt, och fick tänka extra, och svars alternativa var så knepiga/luriga.

Fick inget angående reaktions/stopp/bromssträcka, fick inget angående släp, typ 1 miljö fråga, fick typ bara skyltar samt regler (högerregeln, blinkers etc.)
Ja, man måste verkligen läsa frågorna och svarsalternativen på proven hos Trafikverket väldigt noggrant. De brukar formulera frågorna lite annorlunda jämfört med trafikskolornas övningsfrågor. Man är ofta van vid att läsa övningsfrågorna och svarsalternativen från trafikskolorna snabbt och därefter svara utan att tänka mer på saken.
Amelie 2026-02-25 14:02 ! Citera #
Jag gjorde teoriprovet 20 februari. Upplevde riktiga provet mycket svårare än ”testfrågorna” några riktigt kluriga frågor tex ”vad ska du tänka MEST på i denna situation? Och så är det högerregel, skymd sikt och övergångsställe typ och allt känns lika viktigt.

Sen en svår fråga (kanske bara är jag som är dålig på matte..) en älg 20 m framför dig, du kör 70 km/h. Vad kör du i för hastighet när du når älgen?

Så jag räknade ut stoppsträcka och utifrån det typ gissa?! Fick 55 rätt dvs godkänt.
Men vissa frågor var jätteenkla så markera frågorna du är osäker på och gå tillbaka om det finns tid och fundera lite till!

Lycka till!
Anonym 2026-02-25 20:58 ! Citera #
Tja jag behöver också hjälp med teoriprovet, har faktiskt gjort teoriprovet två gånger nu och fått både 51 p, sen 48 p och pluggat med ta körkort appen och även körkortsonline för ett tag sen. Är det någon som kan ge mig tips på att klara teoriprovet framåt, har verkligen tappat hoppet och blivit otroligt besviken på mig själv eftersom jag va så nära. Det slutar alltid med att jag ombokar teoriprovet för är så rädd att inte klara ännu en gång och samtidigt i teoriapparna får jag alltid över 90% men fattar inte varför allt blir fel ändå, blir så förvirrad på teoriprovet och får panik.
Vilka appar använde ni er av? Borde man satsa på Trafiko exempelvis eller bara fortsätta kämpa på med ta körkort appen behöver all hjälp jag kan få.
Yngve 2026-02-25 21:46 ! Citera #
Jag hade trafikos app men den använde jag inte ofta, jag tittade egentligen mest på youtube!
körkortssidan, trafiko, sunne trafikskola. Där både kör dom och förklarar samtidigt.

Jag tittade dagligen på youtube så teoriprovet var hur enkelt som helst för mig.
Michael 2026-02-26 12:27 ! Citera #
Amelie 2026-02-25
Jag gjorde teoriprovet 20 februari. Upplevde riktiga provet mycket svårare än ”testfrågorna” några riktigt kluriga frågor tex ”vad ska du tänka MEST på i denna situation? Och så är det högerregel, skymd sikt och övergångsställe typ och allt känns lika viktigt.

Sen en svår fråga (kanske bara är jag som är dålig på matte..) en älg 20 m framför dig, du kör 70 km/h. Vad kör du i för hastighet när du når älgen?

Så jag räknade ut stoppsträcka och utifrån det typ gissa?! Fick 55 rätt dvs godkänt.
Men vissa frågor var jätteenkla så markera frågorna du är osäker på och gå tillbaka om det finns tid och fundera lite till!

Lycka till!
Tack för din hjälp! Det låter som att Trafikverkets frågor liknar Trafikos övningsfrågor.

Trafiko har exakt de frågor som du nämnde dök upp på teoriprovet, till exempel: ”Vad ska du tänka mest på i denna situation?” eller uppgifter där man ska räkna ut reaktionssträckan eller bromssträckan.

Svaret på den första frågan är att man ska prioritera övergångsstället och gångtrafikanterna, om det finns ett obevakat övergångsställe före korsningen.

I den andra frågan ska man räkna ut reaktionssträckan. Den blir 21 meter, det vill säga 7 × 1 × 3 = 21. Det innebär att du fortfarande kör i 70 km/h när du når älgen.
Maja 2026-02-28 10:07 ! Citera #
Jag har gjort och klarat teoriprovet tre gånger det senaste året. Jag skulle säga att ingen gång har jag behövt räkna något advancerat, varför jag heller inte har fokuserat på dessa frågor innan. Det jag tycker har varit viktigt att ha koll på är tex väjningsplikt utifrån bilder på olika scenarion. Samt att man kan regler och skyltar. Det mesta är ganska logiskt om man pluggat men man behöver läsa frågorna ordentligt.
Roger 2026-02-28 17:30 ! Citera #
Appen ”Körkort idag”, har både frågorna och två simulatorer som är pedagogiska. Rekommenderas... simulatorerna fungerar dessutom utan köp.
Roger 2026-02-28 18:39 ! Citera #
Glömde skriva att jag fixade teorin första gången.

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest