Jag gjorde teoriprovet 20 februari. Upplevde riktiga provet mycket svårare än ”testfrågorna” några riktigt kluriga frågor tex ”vad ska du tänka MEST på i denna situation? Och så är det högerregel, skymd sikt och övergångsställe typ och allt känns lika viktigt.
Sen en svår fråga (kanske bara är jag som är dålig på matte..) en älg 20 m framför dig, du kör 70 km/h. Vad kör du i för hastighet när du når älgen?
Så jag räknade ut stoppsträcka och utifrån det typ gissa?! Fick 55 rätt dvs godkänt.
Men vissa frågor var jätteenkla så markera frågorna du är osäker på och gå tillbaka om det finns tid och fundera lite till!
Lycka till!
Tack för din hjälp! Det låter som att Trafikverkets frågor liknar Trafikos övningsfrågor.
Trafiko har exakt de frågor som du nämnde dök upp på teoriprovet, till exempel: ”Vad ska du tänka mest på i denna situation?” eller uppgifter där man ska räkna ut reaktionssträckan eller bromssträckan.
Svaret på den första frågan är att man ska prioritera övergångsstället och gångtrafikanterna, om det finns ett obevakat övergångsställe före korsningen.
I den andra frågan ska man räkna ut reaktionssträckan. Den blir 21 meter, det vill säga 7 × 1 × 3 = 21. Det innebär att du fortfarande kör i 70 km/h när du når älgen.