Uppkörning

Ella 2026-01-21 17:03 ! Citera #
Hur har uppkörningen för er alla som kört upp, var det svårare/lättare än vad ni trodde? Fanns det något som ni inte alls var beredda på som kom upp under uppkörningen? Något tips ni kan ge för de som har uppkörning snart?

Tacksam för svar :-)
Farsta tar mina pengar 2026-02-04 00:57 ! Citera #
Otroligt mycket ”svårare” än vad jag trodde. körningen är inte svår, men dem är väldigt petiga, jag fick bland annat underkänt för att jag i en enfilig rondell inte kollade till höger när jag körde ut, (inte då för att det var ett övergångställe, utan för att det eventuellt skulle ha kunnat vara en bil som kom ifrån höger i rondellen (som givetvis då har väjningsplikt mot mig i rondellen, men som dessutom inte kan komma och schoka mig utan att bokstavligen kroka in i mig). det är otroligt petigt och jag, som relativt rutinerade förare vid det här laget (cirka 2 års erfarenhet av all sorts trafik), inte kan förstå mig på.

Jag tror ärligt talat att ens resultat inte beror på ens körning, utan ifall dem har ätit en god frukost eller att din körning är precis efter deras lunch.
gäst 2026-02-04 16:04 ! Citera #
Farsta tar mina pengar 2026-02-04
Otroligt mycket ”svårare” än vad jag trodde. körningen är inte svår, men dem är väldigt petiga, jag fick bland annat underkänt för att jag i en enfilig rondell inte kollade till höger när jag körde ut, (inte då för att det var ett övergångställe, utan för att det eventuellt skulle ha kunnat vara en bil som kom ifrån höger i rondellen (som givetvis då har väjningsplikt mot mig i rondellen, men som dessutom inte kan komma och schoka mig utan att bokstavligen kroka in i mig). det är otroligt petigt och jag, som relativt rutinerade förare vid det här laget (cirka 2 års erfarenhet av all sorts trafik), inte kan förstå mig på.

Jag tror ärligt talat att ens resultat inte beror på ens körning, utan ifall dem har ätit en god frukost eller att din körning är precis efter deras lunch.
Du ska faktiskt ha koll när du är inne i en cirkulationsplats, även om dom ska lämna dig företrädde så ska du ha god koll.

Jag hade en bra körskola som lärde mig att faktiskt titta, jag kom till en korsning med trafiksignaler, jag hade grönt men jag åkte inte eftersom en annan bil körde mot rött. Hade jag åkt fast jag hade grönt så hade jag gjort fel också.

Du behöver lära dig bättre om du inte förstår varför du ska titta oavsett om dom lämnar företräde eller inte.
Draken 2026-02-04 18:46 ! Citera #
Ella 2026-01-21
Hur har uppkörningen för er alla som kört upp, var det svårare/lättare än vad ni trodde? Fanns det något som ni inte alls var beredda på som kom upp under uppkörningen? Något tips ni kan ge för de som har uppkörning snart?

Tacksam för svar :-)
Det var inte ”lättare” än jag trodde däremot gick det bättre än vad jag trodde, körde upp i Farsta å tog aldrig något körlektion så var ganska inställd på att jag skulle kugga men blev godkänt. Fick inget som jag inte var beredd på eller som jag inte sett förut förutom på en väg där det var kullersten på kanten av vägen och var osäker på om jag fick köra på det eller inte, valde att inte köra på det men är fortfarande osäker på om jag gjorde rätt.

Körde bara som jag brukar fast lite mer noggrant. Ett tips är att kolla på videor (om det finns) där du ska köra upp. Var inte så nervös heller om du kuggar så kuggar du det är inte hela världen.
Michael 2026-02-04 20:11 ! Citera #
Farsta tar mina pengar 2026-02-04

Förarprövarna på Trafikverket gör en helhetsbedömning av din körning. Normalt sett ska man inte bli underkänd om man gör lindriga misstag, till exempel om man är lite felplacerad, glömmer att blinka ur en cirkulationsplats eller får motorstopp.

Däremot, om man gör kritiska misstag som innebär att situationen blir trafikfarlig och förarprövaren måste ingripa, om man kör mot rött, inte stannar vid stopplikt, kör över en heldragen linje eller inte tittar i döda vinkeln när man svänger, är sannolikheten stor att provet blir underkänt.

Dock anser jag att förarprövarna på Trafikverket inte alltid bedömer körproven likvärdigt. Det kommer alltid att finnas förarprövare som är hårdare i sin bedömning och andra som är snällare, beroende på deras personlighet och humör.
Erica 2026-02-05 10:06 ! Citera #
Jag skulle säga att jag kände mig rättvist bedömd alla tre gångerna. Mina misstag kunde jag absolut köpa och sen den tredje och sista gången sade inspektören att han tittade på helheten och att min körning var godkänd.

Andra gången var jag dock så irriterad på mig själv för att jag av nervositet körde så mycket sämre än vanligt, min röst var svag och darrig och körningen blev därefter. Så vid nästa uppkörning var det en seger i sig själv att hålla nerverna i styr, det var också då jag blev godkänd.
Michael 2026-02-05 18:59 ! Citera #
Erica 2026-02-05
Jag skulle säga att jag kände mig rättvist bedömd alla tre gångerna. Mina misstag kunde jag absolut köpa och sen den tredje och sista gången sade inspektören att han tittade på helheten och att min körning var godkänd.

Andra gången var jag dock så irriterad på mig själv för att jag av nervositet körde så mycket sämre än vanligt, min röst var svag och darrig och körningen blev därefter. Så vid nästa uppkörning var det en seger i sig själv att hålla nerverna i styr, det var också då jag blev godkänd.
Att förarprövaren gör en helhetsbedömning är en självklarhet. Det gör alla förarprövare på Trafikverket. Det är inte så att de kuggar dig för ett litet misstag, har du kört bra överlag blir du godkänd.

Däremot är det inte självklart att förarprövarna på Trafikverket bedömer likvärdigt. Det är en helt annan sak. Att bedöma likvärdigt innebär att olika förarprövare skulle bedöma ditt körprov exakt lika, vilket de inte kan göra.

De kan inte göra en helt objektiv bedömning, utan utgår oftast från sin personliga, subjektiva bedömning av helheten i din körning.
Martin K 2026-02-07 06:10 ! Citera #
Jag körde upp igår i Farsta 14:45 och det var faktiskt lättare än jag hade förväntat mig. Sedan augusti har jag tagit 24 lektioner på körskola och även kört en del privat. I efterhand borde jag ha kört upp tidigare, men körskolan pushade på att jag behövde fler lektioner. De var sjukt petiga, vilket är såklart bra men blev löjligt tillslut när det var detaljer som inte hade med trafiksäkerheten att göra.

I och med att jag valde att köra upp privat och inte med körskolansbil så det jag var mest nervös över var att köra en bil jag aldrig hade kört tidigare. Mitt tips är därför att ta reda på vilken bil Trafikverket använder, så att du i förväg kan bekanta dig med hur motorn och hur bilen ser ut invändigt. Jag fick dock en kort genomgång av inspektören som visade hur man ställer in stolen, AC:n och var de viktigaste knapparna sitter.
Michael 2026-02-07 16:35 ! Citera #
Martin K 2026-02-07
Jag körde upp igår i Farsta 14:45 och det var faktiskt lättare än jag hade förväntat mig. Sedan augusti har jag tagit 24 lektioner på körskola och även kört en del privat. I efterhand borde jag ha kört upp tidigare, men körskolan pushade på att jag behövde fler lektioner. De var sjukt petiga, vilket är såklart bra men blev löjligt tillslut när det var detaljer som inte hade med trafiksäkerheten att göra.

I och med att jag valde att köra upp privat och inte med körskolansbil så det jag var mest nervös över var att köra en bil jag aldrig hade kört tidigare. Mitt tips är därför att ta reda på vilken bil Trafikverket använder, så att du i förväg kan bekanta dig med hur motorn och hur bilen ser ut invändigt. Jag fick dock en kort genomgång av inspektören som visade hur man ställer in stolen, AC:n och var de viktigaste knapparna sitter.
Tack för ditt svar, Martin. Ja, du har helt rätt i att det är en fördel att köra med trafikskolans bil på uppkörningen, eftersom man känner till bilen väl när man har övningskört med den, vilket ger en mer behaglig körning. Jag har själv övningskört privat sedan december och har redan gjort en testuppkörning hos trafikskolan.

Det var en tydlig skillnad att köra trafikskolans bil eftersom den var modern, medan jag privat övningskörde i en bil från 00-talet. Vilken bil man kör spelar en väldigt stor roll, särskilt under uppkörningen. Jag har därför bestämt mig för att ta några lektioner hos trafikskolan, trots att jag har kört mycket privat, för att vara på den säkra sidan och senare köra upp i trafikskolans bil.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I går 15:46
6
2026-02-08 20:23
11
2026-02-08 01:43
9
2026-02-07 16:35

Ladda ner Teoribok 2026 gratis

Teoribok – körkortsboken 2026 med körkortsteori