Otroligt mycket ”svårare” än vad jag trodde. körningen är inte svår, men dem är väldigt petiga, jag fick bland annat underkänt för att jag i en enfilig rondell inte kollade till höger när jag körde ut, (inte då för att det var ett övergångställe, utan för att det eventuellt skulle ha kunnat vara en bil som kom ifrån höger i rondellen (som givetvis då har väjningsplikt mot mig i rondellen, men som dessutom inte kan komma och schoka mig utan att bokstavligen kroka in i mig). det är otroligt petigt och jag, som relativt rutinerade förare vid det här laget (cirka 2 års erfarenhet av all sorts trafik), inte kan förstå mig på.
Jag tror ärligt talat att ens resultat inte beror på ens körning, utan ifall dem har ätit en god frukost eller att din körning är precis efter deras lunch.
Förarprövarna på Trafikverket gör en helhetsbedömning av din körning. Normalt sett ska man inte bli underkänd om man gör lindriga misstag, till exempel om man är lite felplacerad, glömmer att blinka ur en cirkulationsplats eller får motorstopp.
Däremot, om man gör kritiska misstag som innebär att situationen blir trafikfarlig och förarprövaren måste ingripa, om man kör mot rött, inte stannar vid stopplikt, kör över en heldragen linje eller inte tittar i döda vinkeln när man svänger, är sannolikheten stor att provet blir underkänt.
Dock anser jag att förarprövarna på Trafikverket inte alltid bedömer körproven likvärdigt. Det kommer alltid att finnas förarprövare som är hårdare i sin bedömning och andra som är snällare, beroende på deras personlighet och humör.