Gjorde en ”testuppkörning” idag och känns som det dödade mitt självförtroende
Bestämde mig för att ta en intensivkurs och har kört i ungefär 2,5 veckor och jag ska ha uppkörningen nästa vecka. Tycker att det mesta har gått ganska smidigt och även om jag har märkt vissa brister i mitt körande har min körlärare ändå sagt att vi ligger i fas och bara behöver finslipa lite inför uppkörningen.
I dag hade jag en så kallad ”testuppkörning” där jag fick köra med en ny lärare och vi behandlade det som en riktig uppkörning.
Det dök upp några moment som jag inte har gjort så mycket tidigare och jag gjorde några tydliga fel, men överlag kände jag mig ändå relativt nöjd med körningen och kunde se vad jag behövde förbättra.
Men när vi parkerade tror jag att han ägnade 20 sekunder på det som var bra och tio minuter åt att gå igenom allt som var fel i min körning, och han hade svårt att se hur jag skulle klara uppkörningen nästa vecka. Senare blev jag uppringd av min körlärare, som lät ganska stressad och undrade vad som hade hänt, och nu vill han boka in fler lektioner.
Jag vet att det bara var ett test och att man ska se det som något positivt för att kunna rätta till det innan den riktiga uppkörningen, men samtidigt kändes det som att hela mitt självförtroende fick sig en rejäl smäll. För om det nu är så många fel när jag själv tyckt att det känts okej, hur ska man då hinna med det?
Någon mer som har gjort såna här testuppkörning och känt att de har gett dig en ny bild på din körning? Hur tacklade du det på bästa sättet?
Har hört folk som har haft testuppkörningar där de säger att de inte skulle klarat en riktig men ändå klarar det ett par dagar senare, men sen har jag även hört tvärtom. Om du inte känner dig redo än skulle jag nog bokat om, det är inte hela världen. Vad sa trafikläraren att du gjorde för fel?
En testuppkörning handlar ju om att förbättra det du behöver utveckla, så att den nya läraren gick genom fler saker du kan förbättra är ju naturligt!
Däremot så måste jag säga att du bara har kört i 2,5 vecka, det är i sammanhanget absolut ingenting. Det kan vara så att du klarar uppkörningen om du får göra moment du är bekväm med men kom ihåg att många övningskör i flera månader om inte 1-2 år innan dom tar körkort. Var inte för hård mot dig själv och ge dig själv tid!
2,5 är inte tillräckligt för att vara en säker bilförare. Även om man kört en massa på den korta tiden har man mött på alla viktiga risker i trafiken man behöver kunna hantera. Och har man gjort det har man repeterat dem för få gånger, allt som kan hända på en motorväg, landsväg och i cirkulationer, i villaområden, gatutrafikanter bakom dolda objekt osv. Kan tänka mig om man är riktig duktig kanske man kan bli en godkänd förare efter 2-3 månader körning. 2,5 vecka är helt enkelt otillräckligt tror jag. Tog mig lite över 1 år att ta körkort. Vet att det är år det långsammare hållet men 2,5 veckor. Nej.
Har hört folk som har haft testuppkörningar där de säger att de inte skulle klarat en riktig men ändå klarar det ett par dagar senare, men sen har jag även hört tvärtom. Om du inte känner dig redo än skulle jag nog bokat om, det är inte hela världen. Vad sa trafikläraren att du gjorde för fel?
Det var ganska allmäna saker som att jag avsökte lite för dåligt, glömde kolla dödavinkeln i någon rondell när jag svänga ut och ibland gjorde saker i fel ordning (blinkade innan jag kollat tillräckligt).
Så är ju jättebra att de punkterar det så jag kan förbättra det men framförallt den första är ganska svår att bara ”fixa” efter jag tror att mycket kommer från mängdträning. För jag har kollat på alla möjliga typer av uppkörningsvideos och jag vet vad man ska göra i teorin men det är svårt att få in det i praktiken sen.
Men vi bokade in fler dubbellektioner nu innan uppkörningen och körskolan verkar väl inte redo på att avboka den än i alla fall utan tycker vi ska köra på och utvärdera imorgon. Så får väl se då!
En testuppkörning handlar ju om att förbättra det du behöver utveckla, så att den nya läraren gick genom fler saker du kan förbättra är ju naturligt!
Däremot så måste jag säga att du bara har kört i 2,5 vecka, det är i sammanhanget absolut ingenting. Det kan vara så att du klarar uppkörningen om du får göra moment du är bekväm med men kom ihåg att många övningskör i flera månader om inte 1-2 år innan dom tar körkort. Var inte för hård mot dig själv och ge dig själv tid!
Ja absolut, jag är väldigt tacksam av all feedback och tar det ju hellre på en testuppkörning än en riktig uppkörning.
Sen har du helt klart rätt och problemet är väl lite att ju mer man kör ju mer inser mina brister. Jag visste ju så klart att jag inte körde perfekt förra veckan men jag tog mig runt och tyckte ändå det kändes helt okej som sagt.
Men efter igår så kändes det som de där briserna vart väldigt synliga och nu känns det som jag åker runt som en mycket sämre förare (även om jag är på samma nivå eller lite bättre än jag var igår). Så allt handlar väl om perspektiv och de kan ju vara tungt ibland.
2,5 är inte tillräckligt för att vara en säker bilförare. Även om man kört en massa på den korta tiden har man mött på alla viktiga risker i trafiken man behöver kunna hantera. Och har man gjort det har man repeterat dem för få gånger, allt som kan hända på en motorväg, landsväg och i cirkulationer, i villaområden, gatutrafikanter bakom dolda objekt osv. Kan tänka mig om man är riktig duktig kanske man kan bli en godkänd förare efter 2-3 månader körning. 2,5 vecka är helt enkelt otillräckligt tror jag. Tog mig lite över 1 år att ta körkort. Vet att det är år det långsammare hållet men 2,5 veckor. Nej.
Ah då, är ju så klart tyngre med såna här intensivkurser men jag tänker ju att de finns av en anledning och ska ju kunna ta sig igenom.
Men håller med dig annars att ha mer tid på sig att köra hade ju annars varit önskvärt.
Det var ganska allmäna saker som att jag avsökte lite för dåligt, glömde kolla dödavinkeln i någon rondell när jag svänga ut och ibland gjorde saker i fel ordning (blinkade innan jag kollat tillräckligt).
Så är ju jättebra att de punkterar det så jag kan förbättra det men framförallt den första är ganska svår att bara ”fixa” efter jag tror att mycket kommer från mängdträning. För jag har kollat på alla möjliga typer av uppkörningsvideos och jag vet vad man ska göra i teorin men det är svårt att få in det i praktiken sen.
Men vi bokade in fler dubbellektioner nu innan uppkörningen och körskolan verkar väl inte redo på att avboka den än i alla fall utan tycker vi ska köra på och utvärdera imorgon. Så får väl se då!
Dessa saker låter som att du bara är lite ovan och inte har kört tillräckligt allmänt men mycket kan hända på en vecka så kolla med trafikskolan vad dom tycker och om dom tror att du är redo så kör
Vill bara uppdatera med att jag gjorde uppkörningen idag. Det gick bra och jag blev godkänd. Så om någon hittar den här tråden och känner sig lite nere efter en misslyckad uppkörning kan jag säga att det finns hopp, fokusera ordentligt och försök fixa det sista!
Snyggt! Se till att fortsätta öva nu! Nu får du övningsköra själv!
Senaste foruminläggen
Rubrik