Körkortonline > Körkortsforum > Örebro - Mina tre uppkörningar

Örebro - Mina tre uppkörningar

Elliot I dag 08:02 ! Citera #
Tänkte berätta lite om mina uppkörningar jag hade i Örebro. Jag klarade det på tredje försöket. Inget jag stoltserar så mycket med kanske, men det har i alla fall gett mig kunskap om vilka möjliga vägar de använder på uppkörningen där. Vill också säga att jag är en person som tog 25 lektioner och mängdtränade hemma. Jag körde enbart manuellt. Hoppas mina berättelser kan hjälpa några i jakten på kortet.

1:a uppkörningen: Här kör jag med körskolans bil. Den började med en säkerhetskontroll där jag fick kontrollera att bilen hade tillräckligt mycket kylarvätska och bromsvätska. Sedan körde vi ut vänster från Trafikverket och sedan vänster igen så vi kör liksom förbi Trafikverket på baksidan. Vi följer skyltarna mot Fellingsbro. Väl efter en stund ber han mig köra till höger in på en liten avskild väg. Här vill han att jag ska backa rakt. Inte runt ett hörn eller så då vägen är rak. Tycker det är en liten märklig back-uppgift då jag förväntade mig fickparkering, backparkering eller backning runt hörn. Inte bara för att jag läst om det, men också för att det ger väl en ännu tydligare bild av hur mycket jag kan manövrera. Men jag backade lugnt och långsamt.

Vi kör ut igen och ut på motorvägen. Vi svänger av mot Vivalla och vi kör in i ett litet villaområde med en skola i närheten. Håller förstås låg hastighet (30 km/h) och där det dessutom är högerregel. Här vill han sedan att jag backar runt ett hörn, som är ett av momenten jag förväntar mig mer att jag ska få göra. Jag backar kontrollerat och så men blir förvirrad när han säger åt mig att sedan backa ungefär 10 meter in på vägen. Jag backar in och stannar till för att jag känner mig klar, men där är han bara tyst. Jag backar lite till och ser att om jag backar mer så håller jag på att backa in i ett elskåp. Han ber mig göra om backningen och då råkar jag komma över i vänsterfilen i stället, då jag vill komma undan elskåpet. Där har han egentligen bestämt sig.

Vi kör tillbaka och resultatet berodde enbart på backningen.

2:a uppkörningen: Här körde jag med Trafikverkets bil, något som jag absolut ångrar nu i efterhand då jag var väldigt ovan med en manuell Volvo XC60. Inspektören förklarar dock bilen lite grann, men endast hur man lägger i bakväxeln. Trots att jag sa att jag aldrig körd en sådan bil innan.

Vi kör i alla fall ut höger från Trafikverket. Vi kör ut på den stora vägen och jag kommer då från Lillån-hållet. Här märker jag det största problemet. Växlingen är inte till min fördel. Bilen varvar mycket och jag försöker lösa det. Det går så långt så att han säger till mig att byta växel, vilket drar ner mitt självförtroende för hela körningen. Vi är ju bara ett stenkast från Trafikverket än så länge. Vi kör genom den tvåfiliga rondellen och kör mot sjukhuset. Där ber han mig frontparkera mellan två bilar. Jag backar ut och ska köra utbur parkeringen. Där griper han in då jag var för nära en betongsten. Ni vet en sådan det sitter en skylt i. Jag konstaterar högt att jag höll koll på det plus att jag måste hålla min placering, varpå han bara är tyst. Gör mig lite provocerad. Vi kör tillbaka och på vägen tillbaks så passerar vi en stillastående buss som precis blinkar ut när jag ska förbi. Av ren intuition byter jag snabbt till vänster fil där han återigen griper in då jag missar en bil som kommer snabbt i den filen.

Sammantaget tror jag att jag var för ovan med bilen och körställningen var kanske inte helt perfekt heller om jag missbedömde avstånd och inte såg bilen bakom mig. Tänk på spegelrutiner.

3:e uppkörningen:: Börjar med att vi kör genom den tvåfiliga rondellen och ut på motorvägen. Vi kör långt på motorvägen och jag får parkera vid Lager 157. Det står en bil parkerad där, men inspektören ger inget krav på att jag måste parkera bredvid den. Han ger inget krav alls. Bara jag parkerar korrekt. När jag har gjort klart parkeringen säger han redan där att just den är godkänd. Lite överväldigad att han säger det där, men jag blir ju lugnare så det är tacksamt. Vi kör tillbaka och in mot Vivalla där högerregeln gäller, precis som på första uppkörningen. Det är dessutom skymd sikt pga buskar så jag tar det väldigt försiktigt. Krypkör.

Vi kör tillbaka där vi passerar en järnväg där jag tittar höger och vänster, då jag hörde av en polare som fick underkänt pga det. På vägen tillbaka säger han att han ska bocka av det vi gjort. Jag parkerar vid Trafikverket, han säger att jag kan stänga av bilen, varpå han säger ”Grattis”.

Om jag fick bestämma så skulle jag vilja ha inspektören jag fick på den sista uppkörningen alla dagar i veckan. Han var så trevlig och på så gott humör hela tiden. Mina andra inspektörer var också det, men den sista var extra mycket jämfört med de andra. Mitt bästa tips är att inte tänka så mycket på vem det är som sitter bredvid. Tänk på att han eller hon vill att du ska få godkänt och de försöker alltid göra det bästa av situationen.

Om ni har några frågor så försöker jag svara på det så gott jag kan. Är inne ibland på forumet och vill hjälpa andra med körkortet.

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest