Körkortonline > Körkortsforum > Misslyckats med två uppkörning…

Misslyckats med två uppkörningar Norrtälje och Farsta

Pelle I dag 06:48 ! Citera #
Jag körde upp i Norrtälje för en månad sen och var kanske lite väl kaxig. Är privatist och har kört i flera år. Är van vid trafik pga cyklar jämt och har bott i flera olika storstäder i Europa. Har aldrig råkat ut för någon form av olycka. Har bra koll, är 35+ år.

I Norrtälje var jag skitnervös och klantade till det i en rondell. Fair enough. Har gått trafikskola några lektioner sen dess och fått lära mig massor av grejer som jag inte riktigt haft koll på. Ångrar att jag inte tog fler lektioner tidigare. Men men.

Körde upp nu i veckan i Farsta. Det är så mycket snack på olika forum om rutterna men det är ju egentligen inte svårt. Det svåra är att hålla koll på allt samtidigt: hastighet, destination, oskyddade trafikanter, nån jävla buss. Blicken långt fram, rörlig, snabbt bak.

Jag svängde höger över en cykelväg och såg inte en cyklist så hon som skulle bedöma mig bromsade med sina pedaler och halvskrek ”cyklist!!” Jag blev helt satt ur spel efter det. Parkerade felfritt men när vi åkte vidare kunde jag inte koncentrera mig och körde för sakta + såg inte en buss som skulle svänga ut från en busshållplats. Allt det här hände i hökarängen.

Rutten var: mot nynäs, mot trångsund C, tillbaka och vänster i rondellen mot väg 73, den mot hökarängen. Sen tillbaka igen. Gjorde några småfel vid körfältsbyte men det var cyklisten och bussen som jag misslyckades med.

Ska köra upp igen nästa vecka. Övar som fan på stadskörning med många människor som är ute och rör på sig…. Minns knappt feedbacken när hon sa att jag ”nog vet hur det här gick” men hon hade anmärkningar på blicken. Övar på att lägga den längre fram, det tjatade min trafiklärare om också. Och jag tycker att den är långt fram men antagligen gör jag något fel. Kollar YouTube och kör som fan nu med min handledare.

Tips: Kör inte upp en fredag vid lunchtid i Stockholm. Skitmånga som går hem tidigt från jobb och är ute och rör på sig. Så lätt att man förstör allt pga någon som cykla precis de du kör.

Nästa gång jag kör upp är också i Farsta men vid 7 på morgonen. Har någon erfarenhet av den tiden? MVH känner mig sämst på att köra bil :(

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor