Körkortonline > Körkortsforum > Misslyckats med två uppkörning…

Misslyckats med två uppkörningar Norrtälje och Farsta

Pelle 2025-09-13 06:48 ! Citera #
Jag körde upp i Norrtälje för en månad sen och var kanske lite väl kaxig. Är privatist och har kört i flera år. Är van vid trafik pga cyklar jämt och har bott i flera olika storstäder i Europa. Har aldrig råkat ut för någon form av olycka. Har bra koll, är 35+ år.

I Norrtälje var jag skitnervös och klantade till det i en rondell. Fair enough. Har gått trafikskola några lektioner sen dess och fått lära mig massor av grejer som jag inte riktigt haft koll på. Ångrar att jag inte tog fler lektioner tidigare. Men men.

Körde upp nu i veckan i Farsta. Det är så mycket snack på olika forum om rutterna men det är ju egentligen inte svårt. Det svåra är att hålla koll på allt samtidigt: hastighet, destination, oskyddade trafikanter, nån jävla buss. Blicken långt fram, rörlig, snabbt bak.

Jag svängde höger över en cykelväg och såg inte en cyklist så hon som skulle bedöma mig bromsade med sina pedaler och halvskrek ”cyklist!!” Jag blev helt satt ur spel efter det. Parkerade felfritt men när vi åkte vidare kunde jag inte koncentrera mig och körde för sakta + såg inte en buss som skulle svänga ut från en busshållplats. Allt det här hände i hökarängen.

Rutten var: mot nynäs, mot trångsund C, tillbaka och vänster i rondellen mot väg 73, den mot hökarängen. Sen tillbaka igen. Gjorde några småfel vid körfältsbyte men det var cyklisten och bussen som jag misslyckades med.

Ska köra upp igen nästa vecka. Övar som fan på stadskörning med många människor som är ute och rör på sig…. Minns knappt feedbacken när hon sa att jag ”nog vet hur det här gick” men hon hade anmärkningar på blicken. Övar på att lägga den längre fram, det tjatade min trafiklärare om också. Och jag tycker att den är långt fram men antagligen gör jag något fel. Kollar YouTube och kör som fan nu med min handledare.

Tips: Kör inte upp en fredag vid lunchtid i Stockholm. Skitmånga som går hem tidigt från jobb och är ute och rör på sig. Så lätt att man förstör allt pga någon som cykla precis de du kör.

Nästa gång jag kör upp är också i Farsta men vid 7 på morgonen. Har någon erfarenhet av den tiden? MVH känner mig sämst på att köra bil :(
Pelle 2025-09-15 15:45 ! Citera #
Jag klarade det i Farsta och tror det hade att göra med rutten... Rusningstrafik, fick köra mot Haninge C och sen tillbaka. Sjukt mycket kortare och lättare än förra gången när jag fick köra mot både Trångsund OCH Hökarängen. Till alla som kämpar: GE INTE UPP. Känslan när man klarar det är obeskrivlig!
Gäst 2025-09-16 12:29 ! Citera #
Vilket tid körde du upp?
Bells 2025-09-18 18:33 ! Citera #
Grattis! Tror jag körde din första rutt idag. Men gjorde helt ofattbara missar trots att jag kört SÅ MYCKET där. Men men, nya tag
Mimi 2025-09-18 23:21 ! Citera #
Jag körde också upp för två veckor sen i Farsta då fick jag ta vägen mot hökarängen… jag kuggade dock pga min back parkering vilket egentligen inte ska vara så svårt.. jag var så himla stressad och nervös att jag skakade samt att jag inte gjorde så bra körfältsbyte. Jag har uppkörning nästa vecka i Farsta igen hur gör ni för att vara mindre nervösa? Jag mår ju skit av att tänka på att kugga igen. Dessutom tyckte inspektören att mitt självförtroende inte var så bra.
Bell 2025-09-19 20:22 ! Citera #
Det är sjukt jobbigt mentalt. Jag försöker fokusera på vad som krävs för att köra så bra som möjligt och i mitt fall är det att berätta högt vad jag gör. Kanske om du kan hitta en sån strategi för dig själv? Något som håller dig någorlunda i schack.
Mimi 2025-09-19 22:57 ! Citera #
Helt sjukt belle för jag har exakt samma strategi som funkar för mig med att berätta vad jag gör högt… men även om ja gör ngt fel så tkr ja om o säga det. Har du klarat uppkörningen hur va din upplevelse ?
Bell 2025-09-20 19:23 ! Citera #
Det är ju bra! Jag har kört med det hela min tid med körlärare. Av någon anledning var jag inte så hård med att ha tyst i bilen för fokus på uppkörningen. Så fort jag började prata om annat så tappa jag fokus. Jag körde upp i torsdags 08.10, men kuggade tyvärr. Jag gjorde några helkonstiga saker som inte ens kosmos kan förklara kört där 10000 ggr men fick blackout. Ny chans om 3 veckor igen.. de måste ju fan lösa att man kan boka tider tätare?! Hur går det för dig?
Mimi 2025-09-20 19:54 ! Citera #
Usch förstår dig fick också en blackout jag var så himla skakig vet inte varför det kändes som att mitt liv stod på test fast än de inte är så… jag har uppkörning igen på tisdag kl 10:50 Farsta. Körde du upp i Farsta ?
Bell 2025-09-20 20:14 ! Citera #
Nej men det är precis så man känner haha! man får försöka tagga ner lite. De är inte mer än människor de heller de som bedömer. Men det är ju just det, det är så sjukt påfrestande att sitta och bli bedömd i realtid. Utan kommentarer. På min uppkörning hamnade jag också jämte en lastbil, fick typ tunnelseende och hjärnsläpp, där inspektören fick ”ingripa” och säga åt mig att köra om (var på 100motorvägen). Vad kuggade du på sist?
Just det! du körde ju för två veckor sen. Håller tummarna! Du får berätta hur det gick :) har bara kört Farsta.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I går 20:33
30
I går 18:48

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo